smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Onsdagssegling 2012-08-22

Publicerad 2012-08-22 23:53:00 i Segling

Dagens segling kan man sammanfatta som blöt. Mycket blöt! När vi kom ner till Askvik vid 18 - tiden började det regna och det fortsatte det med hela kvällen. Dessutom blåste det ingenting. Ibland undrar man vad man håller på med.
 
Dagens besättning var Jonas, Johnny och Viktor Lundgren som äger och seglar Smaragd SWE 12. Han ställde trots det risiga vädret upp och seglade med oss, och delade med sig av sina erfarenheter från Smaragdsegling.
 
Vid startplatsen började det trots allt komma några lätta kårar och det var faktiskt, vädret till trots sex båtar till start och det får nog betraktas som bra under rådande förhållanden. Det var korta banan och spinnakerstart. Vi skulle testa Viktors gamla gula blåsa och det testet slutade med att jag förvärvade seglet till en mycket billig penning. Ingenting kan vara sämre än min spinne från 1977, tillverkad av Kanonsegel. Undrar om den är äldre än båten?
 
Startklockan strulade, den startade inte vid femminutersskottet, så vi hade ingen som helst koll på tiden. Vi startade sent, och inte på det ställe på linjen vi lville vara och sättningen av spinnen strulade också. Det var så lätt att spinnen inte riktigt ville fylla men efter ett tag kom det ändå några mindre kårar. Till slut ökade vinden till seglingsbar och vi fick ändå en hygglig undanvindsbog. Tyvärr drog det bättre inne vid land där Birdie 32:an gick och där vi velat vara, men rots allt var vi knappt före vid rundningen av Gråmossa.
 
Kryss tillbaka och efter ett tags trimmande fick vi ändå lite go i båten. Men inte tillräckligt. Två Dehler, en 34 och en 36 var klart före i mål och Birdien var bara nån minut efter så vi hamnade troligen på en fjärdeplats. Inte OK idag heller, men vi kanske lär oss.
 
Föresten filmas onsdagsselingarna. Kul grej. Länk till filmer.
 
Stort tack fär hjälpen till Viktor och tack för förvärvet av en stor gul spinnaker.
 
Håkan har tackat ja till Gålökannan. Kul! Nu väntar vi på besked från Janne och Jonas också. Vore ju kul om alla tre kom med.
 
Jag har frågat Johnny om Höstrusket den 22/9 och han skall kolla läget. Tänkte ringa Lasse också. I värsta fall får jag väl köra runt själv. SSS Höstregatta struntar jag i. Det blir för lång transportsegling och jag lyckas inte få med mig någon. Lite synd eftersom det är elva båtar föranmälda och Viktor berättade att både 88:an och 79:an funderar på att komma. Å andra sidan kommer kanske inte SWE 187, Luffa eftersom den såldes igår. Visserligen till en kappseglare men ändå. Tänk om vi kunde komma dit och alla föranmälda kommer inklusive 88 och 79. Då skulle det bli 14 båtar till start. Hur häftig som helst. Nästan som ett västkust SM, utan västkustbåtar:-)
 

Kommentarer

Postat av: Viktor

Publicerad 2012-08-23 15:16:59

Från 9:e till 4:e plats på en vecka och skepparen är inte nöjd :-)

Jaja, med en ny fock och lite mer vind så tar du dom nästa år!

Har kollat på filmen också, kul att se! Tack för att jag fick följa med!

/Viktor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela