smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Kappseglingsutrustning...

Publicerad 2012-10-22 20:15:00 i Båtfix

Kappseglingsutrustad och kappseglingsutrustad. Det finns uppenbarligen olika nivåer. Den här är kanske lite utöver det vanliga?
Själv tror jag att jag ändå behöver en båt som funkar även för cruising. Det är väl lite tveksamt med en sån här skotbänk?
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Viktor

Publicerad 2012-10-24 14:46:56

Hej!

Vilken Smaragd är det där? För det är väl en Smaragd, eller? Njae, jag tror inte att man behöver en sån skotbänk i första taget!

Om det är en Smaragd så ser man ju oxå flera andra annorlunda lösningar. Ligger backstagen bredvid häckstaget? Det ser också ut som om man har förberett så att gajarna ska gå under däck och komma fram i framkant av sittbrunnen. Så hade jag på Carreran och det var jättebra, man sätter sig aldrig på gajen!

Viktor

Svar: Hej!Jag vet inte vilket nummer Smaragden på bilden har, men det är en båt som Henrik Ottosson seglat/haft. Jag har fått bilden av honom. Utöver det du redan kommenterat ser man också att knaparna i aktern är av den typen som går att "trycka ner".
Är det ett reglage till en elmotor man ser till vänster i bild just framför aktertoften?
Håkan Andersson

Postat av: Viktor

Publicerad 2012-10-24 16:32:09

Då är det nog Smaragd nr 212. Eftersom familjen Ottoson hade haft min båt tidigare, nr 12, så ville man ha nr 212 när man byggde en ny. Det är därför det inte finns någon Smaragd nr 211.

Såna där knapar har jag också funderat på, det är lite "båt-godis" :-)

Vet inte om det är till en el-inombordare,men det kan det nog vara.

Viktor

Svar: Du är säker på att det inte är din båt, i ett tidigare liv?Ja, min tanke var också att det är 212, men den är ju ett sent bygge och borde väl ha "nya" sittbrunnen? Å andra sidan har jag förstått att Ottossons optimerade den för kappsegling redan när den byggdes och dom kanske valde den gamla brunnen för att den är mer praktisk ur kappseglingssynpunkt och kanske också lättare? Vad vet jag?
Lösningen för gajar är elegant och hela relingen är ju rensad från tampar och prylar bortsett från "råttan" för backstag eller vad det kan vara och vinscharna.
Jag funderar mycket på hur däckslayout och trimdetaljer skall lösas. Man vill ju helst göra rätt från början så man inte gör båten till en Schweitzerost och får göra om en massa trim.
Håkan Andersson

Postat av: Viktor

Publicerad 2012-10-25 11:45:39

Nej, det är inte min båt, för mycket som inte stämmer (relingslist i trä, skenan för ruffluckan är annorlunda, de infällda knaparna och även sargen där det verkar finnas förstärkningar där vinscharna sitter)

Jag tror att det byggdes ett par båtar på slutet med den gamla brunnen och att de gjorde det för att kappsegla, så det här är nog en av dom. Den borde ju bli lättare med mindre plast tycker man och dessutom lättare att dra saker under däck (som gajarna tex)!

Viktor

Svar: Jag lägger in en bild till på bloggen!
Håkan Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela