smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Segelofferter

Publicerad 2012-08-31 11:50:16 i Segelinköp

Nu har det gått en vecka sedan jag begärde in offerter från segelmakare. Jag har bara fått tre svar after åtta förfrågningar.
  • Gransegel svarade direkt.
  • Royal Marin svarade i måndags.
  • UK Syversen svarade i går.
Jag väntar med att kommentera offerterna till jag fått in fler svar.

Slutresultat för onsdagsseglingarna

Publicerad 2012-08-29 09:59:00 i Allmänt

Nu har sammanräkningen för onsdagsseglingarna kommit. I år var det bara fyra båtar som deltog i minst fyra seglingar, (mot sju, förra säsongen) vilket krävs för att få ett resultat i sammanräkningen. Jag/vi har seglat fem onsdagar med NF:en och två med Smaragden samt en DNF (som inte räknas). Åtta seglingar av elva är i alla fall ett bra deltagande! Vi blev fyra (sist) med NF:en och med Smaragden fick vi inget resutlat eftersom vi inte seglade fyra race med den.

Alltid trist att komma sist men det finns ju ett gäng båtar bakom som inte varit med tillräckligt många gånger. Det dåliga resultatet kan delvis tillskrivas att vi var väldigt sent ute minst två gånger i våras. En gång startade Hasse och jag omkring tio minuter efter startskottet och en gång hämtade jag upp Jonas vid startplatsen på femminutersskottet. Dom seglingarna gick inte bra. Egentligen är det väl bara 27/6 som vi seglat riktigt bra och då vann vi också även om det bara var tre båtar med.

Man kan konstatera att det, på onsdagarna, liksom på klubbkappseglingarna krävs att man är på "tårna" och seglar på topp om man skall vinna. Konkurrensen är HÅRD.

I år har det varit väldigt få startande. I genomsnitt 5 båtar per onsdag mot sju förra året. Det gjordes 58 starter på 11 seglingar i år mot 76 på 10 seglingar 2011. Om man vill se något glädjande är det att det var lite fler båtar med i augusti (7,6 i snitt) även om det också är en nedgång från förra året.

Vad kan vi göra för att få fart på kappseglandet runt Gålö?

Resultat GBKs onsdagsseglingar
Plac. Skeppare      Båt                Poäng
1.      Holmqvist     Birdie 32 S        5
2.      Forslin          Dehler 34 DD     6
3.      Wennman     Dehler 36 JV      8
4.      Edwinsson   NF                     9

Segeltur

Publicerad 2012-08-25 17:09:00 i Segling

Idag har jag och Lukas, yngsta sonen tagit en segeltur. Vi tog en liten sväng runt Tuklo. Lukas styrde hela vägen.

Det gick väl lite vingligt men det är nog tio år sedan han styrde senast så det är inget att säga om. Han tycke det var kul!
Vi hade sol och ca tre till sex meter. En fin tur.

Nya Segel

Publicerad 2012-08-24 15:57:00 i Segelinköp

Nu har jag begärt in offerter på fock, fockkapell och ev. spinnaker från åtta olika segelmakare, för leverans till nästa säsong. Skall bli intressant att se hur och när dom svarar.

Segelmakerier:
UK Syversen
Hansa Marine
Albatross segel

Är det någon jag glömt? Som borde vara med?

Specen (kraven) ser ut så här:
Jag avser att i första hand kappsegla båten, entyp när det finns möjlighet, och SRS i andra fall. Jag vill ha konkurrenskraftiga segel, inom rimlighetens gräns.
Under hösten avser jag att beställa en ny fock och ett fockkapell. Och kanske en spinnaker om plånboken tillåter det.
För spinnaker finns det två alternativ:
1. En maxspinnaker i första hand avsedd för bankappsegling (länsspinnaker)
2. En mindre spinnaker för hårdvind, extrem lättvind (när den stora inte står) och skärgårdssegling för lite brantare
    bogar om det går att kombinera?

Onsdagssegling -resultat

Publicerad 2012-08-24 01:45:35 i Allmänt

Resultatet från i onsdags har redan kommit och det blev som jag trodde en fjärdeplats. Och som Viktor skrev: "från en 9 plats till en 4 plats på en vecka...", men vi är för långt efter. 8 minuter på omräknad tid och det på fyrtiofem minuters segling.
Resultat
Janne kommer också med på Gålökannan. Då blir det samma laguppställning som på SM. Jättekul! Hoppas Jonas också kan komma loss. Det skulle vara jättekul.

Onsdagssegling 2012-08-22

Publicerad 2012-08-22 23:53:00 i Segling

Dagens segling kan man sammanfatta som blöt. Mycket blöt! När vi kom ner till Askvik vid 18 - tiden började det regna och det fortsatte det med hela kvällen. Dessutom blåste det ingenting. Ibland undrar man vad man håller på med.

Dagens besättning var Jonas, Johnny och Viktor Lundgren som äger och seglar Smaragd SWE 12. Han ställde trots det risiga vädret upp och seglade med oss, och delade med sig av sina erfarenheter från Smaragdsegling.

Vid startplatsen började det trots allt komma några lätta kårar och det var faktiskt, vädret till trots sex båtar till start och det får nog betraktas som bra under rådande förhållanden. Det var korta banan och spinnakerstart. Vi skulle testa Viktors gamla gula blåsa och det testet slutade med att jag förvärvade seglet till en mycket billig penning. Ingenting kan vara sämre än min spinne från 1977, tillverkad av Kanonsegel. Undrar om den är äldre än båten?

Startklockan strulade, den startade inte vid femminutersskottet, så vi hade ingen som helst koll på tiden. Vi startade sent, och inte på det ställe på linjen vi lville vara och sättningen av spinnen strulade också. Det var så lätt att spinnen inte riktigt ville fylla men efter ett tag kom det ändå några mindre kårar. Till slut ökade vinden till seglingsbar och vi fick ändå en hygglig undanvindsbog. Tyvärr drog det bättre inne vid land där Birdie 32:an gick och där vi velat vara, men rots allt var vi knappt före vid rundningen av Gråmossa.

Kryss tillbaka och efter ett tags trimmande fick vi ändå lite go i båten. Men inte tillräckligt. Två Dehler, en 34 och en 36 var klart före i mål och Birdien var bara nån minut efter så vi hamnade troligen på en fjärdeplats. Inte OK idag heller, men vi kanske lär oss.

Föresten filmas onsdagsselingarna. Kul grej. Länk till filmer.

Stort tack fär hjälpen till Viktor och tack för förvärvet av en stor gul spinnaker.

Håkan har tackat ja till Gålökannan. Kul! Nu väntar vi på besked från Janne och Jonas också. Vore ju kul om alla tre kom med.

Jag har frågat Johnny om Höstrusket den 22/9 och han skall kolla läget. Tänkte ringa Lasse också. I värsta fall får jag väl köra runt själv. SSS Höstregatta struntar jag i. Det blir för lång transportsegling och jag lyckas inte få med mig någon. Lite synd eftersom det är elva båtar föranmälda och Viktor berättade att både 88:an och 79:an funderar på att komma. Å andra sidan kommer kanske inte SWE 187, Luffa eftersom den såldes igår. Visserligen till en kappseglare men ändå. Tänk om vi kunde komma dit och alla föranmälda kommer inklusive 88 och 79. Då skulle det bli 14 båtar till start. Hur häftig som helst. Nästan som ett västkust SM, utan västkustbåtar:-)

Onsdagssegling

Publicerad 2012-08-21 19:55:00 i Allmänt

Då kom äntligen resultatet från förra onsdagen. Det blev precis som jag trodde en sistaplats. Två båtar kom iofs inte i mål, men ändå. Det var hela elva båtar med vilket är rekord för säsongen. Kul!
Till denna onsdag kommer Viktor Lundqvist, som normalt seglar SWE 12, med som "trimexpert". Han tar dessutom med sig en spinnaker som vi skall prova och som jag ev köper av honom.
Det blir kul att få med Viktor!

Kräftköret, 2012-08-18

Publicerad 2012-08-19 16:45:00 i Segling

Igår var det Kräftköret. En klubbkappsegling som ingår i klubbens, ÖBKs, KM.  Vi startar ute vid vår klubbholme, Ängsholmen, på Ornös västsida.

Det blev en tidig morgon för att hinna ut till skepparmötet 09.30. Vi kom precis i tid efter att ha parkerat min bil vid Morarna. Jonas körde dit mig efter kappseglingen så att jag kom hem i tid. Vi käkade kräftor hemma på kvällen.

Jag seglade med Jonas i NFen. Vi gjorde (som vanligt) en dålig start och kom ca tio sekunder efter dom andra båtarna. När skall jag lära mig det där?

Första rundningen var Mysingsholm. Det blev kryss dit. Vi gick "på insidan" mellan några små öar där det gällde att hålla sig undan från lä vid land. De större båtarna som startade i andra gruppen gick på utsidan. Med facit i hand var det nog fördelaktigt. När vi kom ut på Mysingen hade vi seglat om de andra båtarna, men inte bröderna Hammarqvist i sin H-båt. Det skulle visa sig att vi aldrig skulle komma om dom.  På Mysingen blev det skvalpig motsjö, och det var inte riktigt vår grej. Vi fick inte riktig fart i båten. Vid rundningen av Mysingsholm kom vi efter ett dåligt sista slag, samtidigt som Håkan i Novan och IFen, Apelsinen.

Upp med spinnakern och slör ner mot Kulbäling. Det gick rätt bra men H-båten låg fortfarande före. "Putte" i sin Maxi 999 närmade sig men vi kunde hålla honom stången hela vägen ner till rundningen.

Ut på andra kryssen. "Putte" gick om oss nästan på en gång. Det gick hyfsat men hamnade så att vi var tvugna att slå i förtid för att inte gå på Stålbådan. Vi gjorde ett mindre bra sista slag den här gången också. Rundning vid Norrhäll och andra länsen till norra ändan av Vettskär.

Nu var "Putte" före oss men vi höll honom ganska bra stången under, åtminstone första delen av länsen. Vi gjorde ett annorlunda vägval, jämfört med Maxin och H-båten, och gick innanför lilla Rotholmen. Det visade sig vara ett bra val.

Vi närmade oss H-båten och var hack i häl inför sista kryssen som visade sig bli ganska öppen in mot mål. Vi var bara sekunder efter i mål men eftersom vi har ett högre SRS fick vi se oss rejält slagna.

"Putte" var tyvärr aldeles för långt före och vi blev också slagna av IF-båten. Vi är ändå ganska nöjda med dagens insats, och kan återigen konstatera att konkurrensen på våra klubbeglingar är stenhård. Det blev en fjärdeplats till slut.

Jonas är inte riktigt nöjd med kryssfarten, men vi vet inte riktigt vad vi skall göra åt det. I lätt väder funkar det bättre men i vindar uppåt fem meter och mer blir det inte riktigt bra.

RESULTAT
1. Trollungen, Maxi 999, Anders "Putte" Lindén
2. Goodwill, H-båt, Hammarqvist
3. Apelsinen, IF, Thomas Forslund
4. Agnes, NF, Jonas Edwinsson

Det var andra tävlingen som ingår i KM. Vi har en tvåa och en fyra. Nästa race är "Höstrusket". Det går av stapeln den 22/9. Då blir det nog segling med ZOOM. Men före det är det onsdagssegling, Gålökannan och ev. Höstrasta.

Ny "Smarre" på GBK

Publicerad 2012-08-16 11:25:00 i Allmänt

När vi seglade förbi GBK igår, såg jag att det ligger en ny "Smarre" där. Den är ljusblå, har inombordare och rullfock. Kanske är det SWE 26? Den annonsen är  alla fall borttagen från Blocket.
Vore kul om vi kunde få med ytterligare en Smaragd på kappseglingsbanorna. Inte minst på onsdagarna.

Gålökannan

Publicerad 2012-08-16 11:11:09 i Allmänt

På lördag seglar jag "Kräftköret" med Jonas. Jag väljer att segla NF eftersom Hasse är revbensskadad och Jonas faktiskt har chansen på KM.

Den 8/9 är det Gålökannan. Den har jag anmält mig till nu. Hoppas på att Håkan och Janne kan komma med.

Den 15 - 16/9 är det SSS Höstregatta och den är jag väldigt sugen på. Det är 11 Smarrar föranmälda och det vore himla kul med entyp och bankappsegling. Men det är väldigt långt till Rastaholm, så jag skulle behöva någon som seglar med på transporten. Får jag inte tag i sällskap skippar jag nog Rastaholm.

Onsdagssegling 2012-08-15

Publicerad 2012-08-15 23:07:00 i Segling

Första onsdagsseglingen med Zoom. Johnny & Jonas gastade. Vi var rätt tidiga och började med en kryss ända bort till Gråmossa, där vi provade lite olika trim. Sedan gick vi tillbaka med spinnaker och hann nätt och jämt i tid till starten.

Det blåste ganska lite men det blåste i alla fall! Smaragd SWE 51, Fragancia från GBK var med. Det var kul. Han körde utan spinnaker och gick väldigt bra framförallt på kryssen bakom Tuklo. Vi hade ganska liten nytta av spinnen. Kort spinnakerbog och ganska brant. Vi fick rejält med pisk av Fragancia.

Starten blev helt kass även om vi var hyfsat i tid. Vi hamnade nedanför Fragancia och fick rejärlt med skitvind av henne. Vi lyckades dock slå oss fria och gjorde en ganska bra kryss upp till Gråmossa där vi rundade som trea - fyra nånting.

Vi gjorde en lovartssättning av spinnakern som inte blev så lyckad och sedan luffade Fragancia upp oss rejält och lät oss inte gå om i lovart. "Skit bakom spakarna" av mig, som lät mig luffas. Jag gick alldeles för nära henne. Resten av spinnakerbogen blev ganska brant och min spinnaker medger inget bra drag på så branta bogar.

Kryssen utanför Tuklo började bra med ett kort slag utåt och sedan in mot Tuklo igen. Efter ett tag vred vinden minst 20 grader med, och Fragancia låg i lovart och kunde utnyttja vridet helt så hon gick om oss igen.
En öppen kryssbog från Tuklo mot Äppelviksudd. Gcik ganska bra men vi har för dålig båtfart. Sista biten mot mål blev det spinne igen och vi lyckades nästan gå förbi SWE 51 igen:-)

Vi seglade inget vidare. Kom nog sist. Kan bara konstatera att det finns ett STORT behov av en ny fock och av en ny spinnaker.  Det lär dröja ett bra tag innan jag hittar trimmet och farten i båten också.

Det är alltid skönt och mysigt att komma ut en sväng på onsdagkvällarna i alla fall. Det var ju fint väder, men det börjar bli mörkt tidigt. Det var ovanligt många båtar med, 10 stycken tror jag.

Städning och Windexfix.

Publicerad 2012-08-14 13:47:54 i Båtfix

I måndags tog jag en extra semesterdag och städade ur båten. Jag satte också på en ny Windex. Däremot glömde jag att fixa travaren som jag hade sönder under hemseglingen.

På onsdag blir det onsdagssegling med Johnny och ev. Jonas och på lördag är det "Kräftköret" på klubbholmen. Då skall jag troligen segla NF eftersom vi kom två på Skoja och faktiskt har vittring på KM.

Hasse som normalt seglar med Jonas i NF:en skadade några revben vid ett fall ner i fruffluckan under Smaragd SM så därför blir det NF iställer för Smaragd på Kräftköret.

SM - 2012

Publicerad 2012-08-13 11:18:26 i SM

Nu är mitt första SM seglat! Trodde att jag skulle kunna blogga dag för dag, men det visade sig omöjligt. Jag var helt enkelt för trött! Men Gud så roligt det har varit!

Det började i tisdags med att segla upp båten till Bosön. Jag seglade själv och det gick jättebra! Hade slör upp till Östra Stendörren och sedan sträckbog till strax före Saltsjöbaden. Därefter kryss till det var dags att sätta på motorn för att gå genom Baggensteket och Skurusundet. Lättvind och öppna bogar sista biten till Bosön. Framme strax före fyra. Det tog drygt 6 timmar totalt.

Det var träning på kvällen men det blev sent och jag var himla trött så den struntade vi i. Vi "vilade oss i form" i stället:-)

På onsdagen var det registrering, båtbesiktning och tune up race. Vi meckade en del med båten. Tog bort backstagsvincharna för att få bättre plats att sitta på railen och bytte till en längre lina till fockskotvagnen. Båtbesiktningen gick bra men vi hade inget mätmärke på storen och det var vi tvugna att skaffa. Vi fick tag på en killen som kunde mäta in seglet, men det visade sig att han inte var riktigt pålitlig. På torsdag morgon åkte jag istället förbi UK redan vid 8 på morgonen, och Göran Sandberg kunde skriva ut en ny dekal, eftersom dom hade seglet registrerat och visste att det var inmätt, som vi satte på seglet. Stort tack för hjälpen!

Så var det dags för de första seglingarna. Eftersom vår fock var gammal och gisten fick jag låna en fock av SWE 12, Viktor Lungren. Vi valde att segla på den focken. STORT tack för lånet, Viktor!

Jag refererar inte seglingarna här utan hänvisar till Smaragdförbundets hemsida där det både finns referat från seglingarna och komplett resultatlista.

När vi kom i land efter första dagens fem(!) seglingar blev vi tillsammans med några andra båtar anmodade att ange båtklubb för besättningen. Vid registreringen hade man klantat sig och inte frågat efter besättningens klubbtillhörighet. Inte för alla men för en del. Däribland oss. Jag gick upp och registrerade Håkan och Janne vilket inte var något problem. Däremot var det tre båtar som hade besättningsmän som inte är medlemmar i någon klubb. De blev diskade, trots att de omedelbart gick med i en SSF ansluten klubb. Klantigt och okänsligt av tävlingsledningen. Det hade kunna undvikas om man bara frågat om tillhörighet vid registreringen och gett båtarna tid att rätta till misstaget. Så gjorde man med båtarna. De som missat något mått eller liknande fick tid att rätta till misstaget. Urdåligt! SM skall avgöras på banan och jag hoppas att någon går vidare med detta till SSF.

Vi låg lite dåligt till på bryggan och vid ett stort svall från en motorbåt slog vi ihop riggen med SWE 109. Lanternan och Windexen for all världens väg. På torsdag morgon hissade vi upp Markus från SWE 109 i masten så att han kunde knipsa av ledningen till lanternan så vi slapp ha den hängande och slängande. Stort TACK till Markus. Väldigt bussigt gjort och jag hoppas att du fick ordning på din Windex och din vindgivare. Tyvärr fick vi segla resten av seglingarna utan Windex. Inte bra! På kvällen var det grillkväll på Bosö båtklubb. Mycket trevligt! Tack Allan och Markus för det!

På fredagen seglade vi tre seglingar och det var bara en av de diskade båtarna som åkt hem så vi var 24 båtar i fältet. Under den sista seglingen kom det en ordentlig regnby med ösregn och byar upp emot tio - tolv meter. På sista kryssen märkte vi att fockskotskenans fäste i däck hade krupit upp genom däcket. Snabbt drog vi upp vagnen till mitten och körde de sista hundra meterna med fladdrande segel. Lite deppade blev vi och tappade lite fokus, så vi körde länsen utan spinnaker med resultatet att både Johan i SWE 17 och de trevliga tjejerna i SWE 88 kunde segla om oss. Tjejerna lurade dessutom skjortan av oss när de försökte gå om i lä, vi föll och de låtsades lova, men när vi täckte kom de i alla fall i lä och kunde sedan trycka upp oss och falla av mot linjen och vara före. Dom skrattade hela tiden och skrek dessutom "...och vi har mycket roligare en er också". Riktigt bra gjort och vi hade faktiskt också kul:-)

Båtmeck på morgonen. Janne hade fixat några rostfia vinkeljärn som skruvades fast under skotskenan så vi kunde segla sista dagen också. MYCKET stort TACK, Janne!

På lördagen började dagen i stiltje och vi låg i flera timmar och väntade på vind. Efter ett tag beslöt tävlingsleningen att vi skulle byta bana och eftersom det inte blåste nåt bogserade de som hade motor de som inte hade.

Under första seglingen på lördagen, som kom igång så småning om, i mycket lätt väder, hamnade vi i några mycket roliga situationer. I den mycket lätta vinden "fastnade" flera båtar vid första kryssmärket och vi kunde runda flera av dem i lovart. Hur kul som helst. Vid första länsmärket rundade vi sedan i lä, för babord med överlapp på minst fem båtar! Hur kul som helst att gå om alla fem i lä och bara skrika "plats för märke". Flera hade problem utanför oss, men allt gick bra.

På kvällen var det prisutdelning och middag i "Mästarvillan" och det var mycket trevlig stämmning och mycket god mat! Svenska mästare blev SWE 11, "Älvan" med Johan Davidsson och besättning.

Under hela veckan har vi haft SWE 57, Orilole och SWE 17, Mah Johng (hur nu det stavas) som "båtgrannar" och det kunde inte vara bättre. Tack till er båda för ett trevligt umgänge och många bra tips, på kvällarna efter seglingarna.

Om jag skall försöka summera SM så blir det att det var vansinnigt roligt! Vi kom på en 22:a plats i den officielle listan och på en 23:e om man inte räknar diskningarna. Vi var altså näst sist. Målsättning inför SM var att "försöka att inte komma sist" och att "slå SWE 109 i minst ett race". Vi kom näst sist och slog SWE 109 i två race. Målet uppfyllt! Det gick hur bra som helst att segla med Håkan och Janne och vi hade kul hela tiden även om det också var väldigt jobbigt! Vi saknade båtfart och vi var inte tillräckligt bra på taktiken i starterna. Det är bara att segla mer som gäller! Vi förlorade också flera race på sista länsen och jag tycker att spinnakerseglingen inte är tillräckligt bra. Om det beror på att vi inte är tillräckligt bra på att trimma eller om det är spinnakern som är för dålig är svårt att säga. Kanske en kombination.

Det är den här vi tävlar om! Nästa gång:-)

eller, kanske inte. Det är bra att komma två också, och då slipper man sånt här.

Stort TACK till Håkan och Janne för en fantastisk "SM vecka" och stort tack till våra fruar och våra arbetsgivare som gav oss "ledigt" så vi kunde segla SM.

Janne hjälpte till med hemseglingen i går och vi hade kryss hela vägen. Från "Saltis" och hem till Askvik var det ganska hård vind, kanske 7 - 8 m/s. Det gick väldigt bra och vi kryssade i mer än sex knop! Drygt sex timmar tog det. Sängdags igår redan vid 21! Mycket trött och nöjd!
Nu skall jag skriva önskelista till Tomten, och där kommer jag att önska mig en  ny fock och en ny spinnaker:-)

Akterstaget, äntligen klart!

Publicerad 2012-08-06 22:09:49 i Båtfix

I eftermiddag fixade jag klart akterstaget. Satte dit vajerlås och har nu 2 * 6 ggr utväxling. Jag satte också i en lina i spinnakerbommen och satte i två gummicords på fördäck för att hålla kvar focken när den tagits ner, tex vid spinnakerbogar. Ett nytt, mycket litet, block fick ersätta det gamla i fockhalsen och jag har också dragit i en cunningham i storen. Det blev ingen utväxlng på cunningham men det finns ju vinchar. Det var revlinan som fick stryka på foten.
Nu är det så klart som det blir. Det ända jag skall försöka hinna är att sätta i några byglar runt ruffluckan för att kunna fästa spinnakerpåsen där.

Återbud

Publicerad 2012-08-06 02:56:55 i SM

Fick återbud från en av gastarna, Jonas, idag. Kanske kommer han att kunna vara med en dag i slutet på veckan. Vi får se.
Jag försöker inte hitta nån annan utan vi får segla på tre. Om Jonas kan komma någon av dagarna är han välkommen.
Planen är att segla upp båten till Bosön på tisdag, och ev. vara med på träningspass på tisdag kl. 16.00. Janne och Håkan kommer först på onsdagen. Vi hoppas att vi hinner segla "Tune up race". Det vore bra med tanke på att båten är så lite seglad. Spinnakern har inte ens varit uppe ur påsen!

Ny "match" med häckstaget

Publicerad 2012-08-06 02:52:17 i Båtfix

Var nere och skulle fixa lite smågrejor, och fick besök av Hugo, mitt barnbarn. Han gillade att "styra". Kanske får jag någon att segla med till sist?

Sedan kom både Håkan K och Jonas förbi och vi tog en ny match med häckstaget. Vi skruvade i en ny "öggla" för att fästa en tamp med block och ökade utväxlingen til 6*2=12 ggr, istället för 6 ggr som det var förut (jag tänkte fel när jag skrev 4 ggr igår).
Problemet var bara att vajerlåsen som var rostiga gick sönder när vi försökte öppna dem så nu måste jag köpa två nya vajerlås och sätt dit.

Det var i varje fall bra att "stuvva" gastarna i varsitt stuvutrymme!

Häckstag och bomuthal

Publicerad 2012-08-05 03:25:10 i Båtfix

Var nere i fredags för att försöka fixa häckstagssträckningen och bomuthalet.
Det visade sig att slaglängden på taljan till häckstaget helt enkelt blivit för kort när staget blev längre i och med det nya mastlutet. Det gick inte bara att ta bort eller korta av vajern heller, för vajerlåsen var så rostiga att jag inte kunde få upp dem. Däcksgenomföringen var också gjord så att vajern inte bara gick att "dra ur". Det där får jag ta tag i till vintern. Jag fixade det istället med att vända på taljan. Det verkar funka, men jag skulle behöva öka utväxlingen också. Den är bara fyra gånger nu och den slulle nog behöva vara minst 16 ggr. Jag kom inte på något smart sätt att göra det på utan för mycket meck men nu när jag sovit på saken tror jag att det faktiskt skulle vara enkelt att skruva fast en bygel under däck och skära i en till fyrskuren talja. Då skulle jag få 16 ggr utväxling.

Bomuthalet kärvade. Det är en "vagn" som glider i skåran i bommen. Vinkeln mellan vagn, vajer och hornet i seglet blev konstiga och därför kärvade det. Jag bytte helt enkelt ut vajer och vagn mot en 6 mm tamp. Hoppas nu bara att det håller:-)

Klart med besättning

Publicerad 2012-08-03 11:44:03 i SM

Nu är det klart med besättning till SM. Det blir jag, Jonas, Janne och Håkan K. Mycket kul! Det skall bli kul men man kan ju bara konstatera att varken båten eller vi är förberedda för ett SM.
Målsättningen är att försöka att inte komma sist och att i något av racen slå 109:an där Hasse seglar.

Mastlut

Publicerad 2012-08-03 11:41:44 i Båtfix

Tillbaka efter två veckors tågluffning i mellan Europa åkte jag ner för att kolla hur mycket vatten jag fått in i kölsvinet. Det var ingen fara.
Jonas var nere så vi bestämde oss för att fixa mastlutet på en gång. Vi provseglade några varv utanför bryggorna med bara storsegel. Resultatet blev att vi "fick in" bommen i sittbrunn och att häckstaget inte gick att spänna upp tillräckligt. Måste fixas.
Bomuthalet är inte heller optimalt, går inte riktigt att ta hem fullt, och det behöver nog också fixas. Upptäckte också att tampen som öppnar hakarna på spinnakerbommen saknas. Måste också fixas. Behöver också fixa en cunninghamsträckare på nåt sätt.
Tänkte också försöka få till ett lyft på söndag så att botten kan rengöras. Jag har ju ingen aning om hur båten ser ut undertill!