smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Förstagslängd

Publicerad 2012-07-19 01:37:49 i Båtfix

Var nere i går em. också och hjälpte Jonas att justera spridarna på NF:en. Jag hissade upp honom i båtsmanstol och han skruvade åt skruvarna som håller spridarna på plats.
Av bara farten hissade jag upp honom i masten på Zoom också. Vi mätte förstagslängden. Förstaget var c:a 20 cm för kort, visade det sig. Bra att veta för det innebär att jag behöver ett par Toggels när vi flyttar fram masten för att få rätt mastlut. Förstaget skall vara 10,95 m enligt de trimanvisningar jag hittat.
Nytt förstag till nästa säsong?

Klart med en gast till

Publicerad 2012-07-18 15:55:43 i SM

Nu är det klart att Jonas hänger på till SM. Kul tycker jag. Nu återstår att se om Johnny också hakar på eller om jag får försöka fixa någon annan. Det vore optimalt att vara fyra eftersom det är bankappsegling. På skärgårdsseglingar funkar det nog med tre men jag tror det är bra att vara fyra på bankappseglingar inte minst med tanke på att vi är nya i både båten och klassen.

Fler besök i sittbrunnen.

Publicerad 2012-07-18 15:51:17 i Båtfix

Var nere och fixade suggorna idag. Gjorde en provisorisk lösning där jag använde befintliga brytblock och avlastare.
Nya "haken" från Seldén som skulle ersätta schacklet till storskotet var för liten. Den har storleken "50" men den skulle behöva vara "60".
Byglarna jag tänkte skruva fast i skotbänken för att hålla block så att jag kan dra trimlinan till skotvagnen upp på sittbrunnssargen var säremot för stora. Jag har ingen bra lösning på hur jag skall dra det där. Får kanske kolla om det finns något tillbehör till skenan som man kan köpa på sig.

Idag hade jag besök i sittbrunnen av svärfar, Egon, som hjälpte mig att tänka och att dra tampar.

Kaffefrämmande i sittbrunn

Publicerad 2012-07-17 17:11:36 i Allmänt

Så här fin är båten när hon ligger vid bryggan.

I går fick jag "främmande" när jag höll på att fixa med båten. Grannarna, Kent & Åse kom förbi tillsammans med "frugan" och hade kaffe & bulle med sig.

Länspumpen

Publicerad 2012-07-17 16:18:29 i Båtfix

Nu är länspumpen också installerad.

Utloppet är provisoriskt, skrovgenomföring får vänta till i vår.

Frågan är också hur lång inloppsslangen ska vara? Det får nog erfarenheten framöver utvisa. Det är ju inte svårt att korta av slangen.

Seglen OK för SM

Publicerad 2012-07-13 11:43:50 i Båtfix

Efter mycket mailande och fixande är det nu klart att både  fock och storsegel ska mäta in enligt klassreglerna. Det sista som föll på plats var att Mylar faktiskt är en polyesterfilm. Och polyester är tillåtet i focken och därmed skall allt vara OK.

Färskvattenpump

Publicerad 2012-07-11 22:27:33 i Båtfix

Nu är äntligen den nya färskavattenpumpen på plats.Avloppsslangen sitter också på plats sedan i förrgår.

Länspumpen har jag börjat med. Alla hål är borrade och slangen dragen. Det återstår "bara" att skruva fast den. Får se om jag hinner fixa det i morgon.

Säsongen 2012

Publicerad 2012-07-11 11:46:50 i Säsongsplanering

Planerade seglingar:

8 - 12/8          SM - stora Värtan
18/8               Kräftköret/Södertörnspokalen
8/9                 Gålökannan
15 - 16/9        SSS Rasta
22/9               Höstrusket

Båtköpet blev lite senare än tänkt så en del kappsegling "försvann" av sig själv. Planen är att segla SM och sedan 4-6 ytterligare seglingar. Beslut måste fattas om Kräftköret eller Södertörnspokalen och om Huyndai Cup och/eller Gran Prix skall seglas.

SM 2012

Publicerad 2012-07-11 11:36:04 i Båtfix

Nu är det anmält och klart till SM. En gast, Janne, är klar och jag hoppas få klart med två till nästa vecka.
Det blir en del pysslande med båten för att få den i "shape" för SM. Jag komer bara att göra det nödvändigaste. Uppgraderingar och utveckling av båten får anstå till våren då jag förhoppningsvis vet lite mer om vad som behöver göras och hur jag vill ha det.

Segel
Storseglet är sytt enligt regeln påstår man på UK. Focken var jag och mätte på Boding i går. Den mäter in så när som på toppskäddan som är 5 mm för stor. Den är sydd i Mylar enligt segelmakarn. Är det verkligen tillåtet och är den verkligen det? Återstår att kolla.

Rigg
Jag behöver mäta och märka J-mått samt sätta på mätmärken på mast och bom. Spinnakerbommen måste också mätas. Den har en begränsad livsläng eftersom den är krokig och eländig. Blir nog en ny inklusive en "bompåse" till nästa säsong.
Riggen behöver sättas om med rätt mastlut. Det innebär att den måste lyftas och att mastfoten skall flyttas fram maximalt. Förstaget måste mätas så att jag ser hur långt det blir och hur mycket vantskruven i staget skall dras åt.
Fockhalsen måste också fixas till. Den sitter för långt upp nu. Inget större problem tror jag men ett nytt litet block måste inhandlas.

Spinnakerutrustning
Jag har köpt gajar och suggor. Behöver inhansla råttor och block till gajarna. Blir nog tvåväxlat? Var skall råttorna sitta? Vid spinnakervinscharna eller på "däck" vid ruffluckan?

Skotvagnen
Bör sätta i ett block och en råtta på varje sida så att man kan manövrera skootvagnen när man sitter på relingen och seglar. Idag kommer bara rorsman åt vagnen. I samband med det byts nog linan och och görs ändlös så att man kan lossa i lovart från lä och vise versa.

Fockskotning
Focken skotas bara påena sidan. Behövs två nya brytblock fram i fören och en anordning med block och skalad Dyneema för att fixa det. I år, eller....

Färskvattenpumpen & avloppet...

Publicerad 2012-07-09 23:17:40 i Båtfix

Avloppet från diskhon gick sönder under hemseglingen. Jag hällde äggvattnet i diskhon och då smälte slangen!! Dessutom upptäckte vi att färskvattenpumpen läckte.
I kväll skulle jag byta avloppsslangen och färskvattenpumpen. Om tid fanns skulle även länspumpen installeras. Avloppsslangen gick bra.

Den kanske är i "styvaste" laget men jag tror det kimmer att funka. Färskvattenpumpen fick jag inte dit överhuvud taget. Jag får ta med något ner som jag kan banka lite försiktigt med så får vi se om det går. Länspumpen hann jag inte ens börja med. Som vanligt tat allt mycket längre tid än det borde!
Träffade Janne igen och vi spikade att köra SM. Borde gå att få tag i minst en gast till men vi får väl se vad Jonas och Johnny säger.

Visning

Publicerad 2012-07-06 23:32:38 i Allmänt

I kväll var jag nere hos Zoom med Lukas, sonen. Den fick godkänt och vi är överens om att den är rymligare än Maxin.

Jag passade på att ta hem en del grejer som låg kvar i stuvfacken, bl.a. Värmaren och focken som skall lämnas till Boding för mätning. Jag har fått besked från UK att storen är sydd efter klassregeln och nu återstår att se om focken också är det.
Eftersom Lukas var med blev det inte tid för att fixa med avloppsslangen, byta sötvattenpump eller installera länspumpen som jag köpte igår. Hoppas få tid med det nästa vecka.
Träffade Janne på bryggan och han fick sig en titt. Han är på när det gäller SM! Ska ringa honom i början på nästa vecka och dubbelkolla. Så då blir det kanske SM i alla fall!

Onsdag 2012-07-04

Publicerad 2012-07-05 09:17:49 i Segling

Pappas födelsedag inleddes med sol och svag vind. Efter att ha hällt ut äggvattnet i "vasken" vsade det sig att avloppsslangen var av undermålig kvalitet. Det gick hål på den på minst två ställen. Så nu får man fixa det också!
Vi gick för motor en bit ut mot Flatskär och Bodskär innan vi satte segel i de lätta vindarna och började kryssa upp mot Gålö. Vinden ökade succesivt och innan vi var framme blåste det nog omkriing 5 - 7 m/s. Fantastiskt fin segling och äntligen såg vi lite andra båtar också. Kul att få kryssa en bit också. En fantastisk kryssbåt!

Vi anlände till hemmahamnen på Askvik, Gålö vid 16 - tiden. Enligt loggen seglade vi 106 distans på de här dagarna.

Tisdag 2012-07-03

Publicerad 2012-07-05 09:08:44 i Segling

"Uppe med tuppen" gjorde att vi satte segel redan vid 9-tiden. Nordostlig kurs, läns och slör ut till Sandsänkan där vi satte kurs direkt mot Öja och Nordhamnen.

Efter tiotimmars länsande och slörande kom vi fram till Öja där det vidade sig att hamnen var i det närmaste full. Vi hittade dock en plats efter raskt och kreativt handlande av Johnny och lade till i gästhamnen strax efter nitton. Det visade sig att både Puben och restaurangen i "byn" var stängda så raskt fixade vi bacon med ägg. Efter det tog vi en promenad till Storhamnen och tittade både på fyren som var inplastad och under renovering och på en hel del försvarsanläggningar. Det fanns också en mängd konstverk både här och där. Mycket trevligt ställe.
Tillbaks i båten blev det kaffe till ackompenjemang av hundratas skrikande fåglar som bofdde på en kobbe i gäshamnen. INTE TREVLIGT, men inget att göra åt. Duch och sängdags.

Måndag 2012-07-02

Publicerad 2012-07-05 09:00:03 i Segling

Mycket pyssel med att få till laddning av mobiltelefon, en tur till affären och strul med en läckande pentrypump gjorde att vi bestämde oss för att äta luch på restaurangen i hamnen. Fiskgratäng med räkor och hummersås smakade utmärkt.

Vi kom inte iväg förren vid 14-tiden. Startade motorn med visst besvär att få ner den och sedan bar det iväg. När vi hissade storen visade det sog att den var felaktigt satt på storbommen så vi fick "göra om och göra rätt". Upp och iväg.
Strålande sol och en sydvästlig vind på c:a 4 m/s gjorde att vi valde den yttre rutt som Jonas lagt in i GPS:en. Jonas som skulle varit med men som fått förhinder i forma av en sjuk dotter lånade ut sin nya GPS till oss och han hade dessutom hunnit lägga ut ett par alternativa rutter.

Gubbö kupa blev första natthamn efter c:a 25 Nm segling, dit vi anlände vid 19-tiden. En fantastisk vik i Gryts skärgård belägen vid Fångö några distans sydväst om Harstena.
Hungriga som vargar kastade vi oss över falukorven med den stekta potatisen.

Söndag 2012-07-01

Publicerad 2012-07-05 08:49:44 i Segling

Med tåg från Stockholm Central 15.14 inledde vi, jag och Johnny, resan för att hämta hem SWE 105. Efter tågbyte i Linköping anlände vi till Gamleby 18.44 där säljaren mötte oss. Bilfärd till Loftahammar där affären slutfördes och därefter "stuvning" av prylar och matlagning. Vi grillade biff på engångsgrill och till det åt vi färskpotatis, grekisk sallad och tzatziki.
Sängdags vid midnatt ungefär.

SWE 105 - ZOOM (Uppdatead)

Publicerad 2012-07-05 08:36:00 i Allmänt

Zoom är en Smaragd byggt 1981 med den "nya" sittbrunnen. DVS den har självläns. Jag gjorde upp affären i fredags och hämtade båten i Loftahammar i söndags. Båten har inte kappseglats, i alla fall inte på många år, och det kommer att krävas en del fix innan hon blir riktigt optimerad för kappsegling.

Hon lär ha legat på land, på Ekerö, i ganska många år innan hon köptes av den förra ägaren (2010?). Han har lagt ner både en hel del tid och en hel del pengar på att renovera. Men riktigt klar är hon inte!

Före perioden på land, lär hon ha varit riktigt välskött.

Smaragd - fakta

Konstruktör Ohlson/Sterner
Tillverkad1973 - 1996
Antal tillvekade 216

Lennart Sterner ville ha en R6 i plast. Han hittade inget liknande på marknaden och drog i gång ett projekt med att konstruera och bygga en båt åt sig själv. En 5,5:a ritad av Einar Ohksson fick vara utgångspunkten och efter flera års arbete var Smaragden färdig. Stort intresse gav att den sattes i serieproduktion mest som självbyggen och halvfabrikat.

Smaragden har blivit en av de största entypsklasserna och SM seglas fortfarande vartannat år på ostkusten och vartannat på västkusten. På ostkusten har fältet de senaste åren varit 20 - 25 båtar och i väst c:a 15.
En fantastisk seglare som likt en R6 klyver vågorna. Den är slutstyv och rankas av en del som en av de allra bästa kryssbåtarna.

Smaragden seglas entyp med självslående fock och har utombordsmotor.Den har fluschdäck och finns i två varianter:
-den djupa sittbrunnen är som på en klassisk R yacht eller Skärgårdskryssare
-den nya är inte lika djup och har självläns. På köpet till den "nya" brunnen får man ordentliga stuvfack under rorsmansbänken och i akterskeppet.