smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Plockat ur...

Publicerad 2012-09-30 18:06:00 i Allmänt

Var nere en liten sväng och plockade ur båten. Nu är det bara tre dynor och batteriet kvar. Jag hade tänkt svabba däck och sittbrunn också men hann inte det till förmån för en "powernap" i ruffen. Enligt min mening finns det inte mycket som slår en liten lur i båten! Sol, vind, frisk luft och lite sakta guppande.
Upptgning på lördag och innan dess ska det skaffas täckställning och pressenning, så allt kan göras klart för vintervilan på en gång.

Avmastning

Publicerad 2012-09-29 19:01:10 i Allmänt

Det är lite tråkigt att masta av eftersom det är det stora tecknet på att sommaren och seglingssäsongen är slut. Å andra sidan känns det skönt när det är klart. Det är skönt att känna att "jobbet är klart"
Det var i alla fall en fin dag på båtklubben.

Jonas, Janne och jag hjälptes åt med alla tre båtarna. Det är bra mycket enklare när man är flera och det är också bra mycket roligare. Fantastiskt med ett sådant samarbete.

Efter sådär fyra - fem timmar var vi klara med avmastningen och masterna låg i sjulet. En del annat urplockande och städande hann vi också. Medan jag och Jonas körde tillbaka ZOOM till bryggan "strippade" Janne min mast. Så när vi kom tillbaka var jag redan klar:-) Ingen som helst mening med att lämna in båten på varv när man har sådana vänner!

När vi var klara gick vi upp i klubbstugan och fikade. Jonas bjöd på mackor och paj. Mycket gott. Skönt och välförkänt.

Efter fikat tog Jonas och jag tag i täckmaterial och vagga. Jag letade upp min "nyinköpta" vagga och Jonas hjälpte mig att skruva ihop den. Nu är vaggan också klar. Skööönt!

I morgon blir det till att tömma båten på prylar och dynor. Jag tänkte torka ur båten och svabba däcket också.

TACK FÖR ALL HJÄLP, Jonas och Janne!

Summering av säsongen 2012

Publicerad 2012-09-27 14:07:00 i Allmänt

Nu när det enda som återstår av säsongen är att plocka ur båten, masta av och ta upp den känns det som om det är dags att summera.

Cruisingsegling
Det blev inte mycket semestersegling i år heller, men det var ju inte planerat så. Hela idén med båtbytet var ju att jag skulle få utlopp för mitt seglingsbehov genom kappsegling eftersom familjen inte tycker det är så kul att segla.

Det blev:
  • 3 dagars hemsegling från Loftahammar med två övernattningar
  • 2 dagars transportsegling till och från SM, med två övernattningar på SM
  • Ett par timmars segling med Lukas, runt Tuklo och tillbaka.
 Jag är klart nöjd med det. Drygt fem seglingsdagar och fyra nätter i båten är klart mer än vad som var planerat. Sedan kan man ju undra om transportsegling kan räknas som cruising segling? Det tenderar mer till att vara jobbigt.

Kappsegling
I år blev det mer kappsegling än på flera år. Det var iofs planerat så men jag trodde inte det skulle bli så mycket i och med att köp av båt drog ut på tiden. Jag köpte ju båten 1/7.

Årets kappseglingar:
Ornö Runt med Jannes, C 40 - 4:a i klassen, 22 totalt
Skoja Cup med Jonas, NF - 2:a i KM serien, 3:a totalt,
SM för Smaragd, med ZOOM - 23 av 24 båtar
Kräftköret med Jonas, NF - 4:a
Gålökannan med ZOOM - 3:a i klassen, 8 totalt
Höstrusket med ZOOM - 8
Onsdagsseglingar med NF - 6 st, 4 totalt i serien
Onsdagsseglingar med ZOOM - 2 st, inte tillräckligt för att komma med i sammandraget

Kvantitativt var det ovanligt mycket och SM var hur kul som helst. Det blev ju väldigt mycket segling också.

Ornö Runt var väldigt kul och det var ett fantastiskt fint seglarväder med sol och vindar. Inte minst var det kul med den långa spinnakerbogen på utsidan av Ornö. Resultatmässigt tycker jag att det var mer än godkänt även om det fanns utrymme för ytterligare några placeringar.

Skoja Cup var också kul. Vi seglade bra och gjorde visserligen några mindre misstag, men i stort sett gick det bra. I resultatlistan kan man se att vi var betydligt bättre på första varvet, men det var ingenting som vi direkt "kände". Resultatmässigt var vi trea i seglingen och tvåa i KM räkningen (eftersom tvåan kom från GBK). Godkänt!

SM var hur roligt som helst. Vi var där för att "se och lära" och det gjorde vi också. Målet var att "inte komma sist" och att slå SWE 109, där Hasse var rorsman, i minst en segling. Vi nådde målen på SM. Vi kom näst sist och slog SWE 109 i två race. Det känns ändå svårt att vara riktigt nöjd med en näst sista plats. Jag tycker iofs att det var realistiska mål. Man kan inte kräva så mycket mer av en helt ny båt, helt ny besättning och segel som inte är konkurrenskraftiga.
Det sura i sammanhanget var att tre båtar blev diskade i de fem första racen, p.g.a. de hade besättningsmedlemmar som inte var medlemmar i någon SSF ansluten klubb. Trots flera protester ändrade inte TK och PK sina "domslut". På det sättet visade man hur okänslig man är för vad seglarna tycker, och hur lite man bryr sig om svensk breddsegling. Domslutet är överklagat till SSF och jag hoppas verkligen att man har ryggrad nog att återinsätta båtarna.

Onsdagsseglingarna med NF:en började inget vidare. Vi var sena till starten flera gånger och det var först i den sista seglingen på våren som vi seglade bra. Då vann vi också.
Med ZOOM handlade det ju mer om att lära sig båten och få några seglingstimmar till innanför västen. I det första racet var SWE 51 också med och det var himla kul för jag har inte sett honom på onsdagsseglingarna på flera år. I det andra var det verkligen riktigt skitväder. Det regnade hela tiden. Viktor var med och det var både roligt och lärorikt. Det kommer att ta tid innan jag har lärt mig att trimma och styra den här båten!

Gålökannan tycker jag var en godkänd insats. Vi blev trea i klass två och åtta totalt. Det flöt på ganska bra och jag tycker vi hade hygglig fart i båten. Den "nya" spinnakern var ett lyft och det blir ännu bättre nästa år med ny fock!

Höstrusket var väl också godkänt, men inte mer. "Ny" besättning och krävande vindar. Svårseglat! Då är jag inte tillräckligt bra på att styra och det fattades en del på trimmet också. Men vi slog två båtar och var bara sekunder från sjundeplatsen så det får ändå klassas som OK.

Sammanfattningsvis har det ändå varit en bra seglingssommar, bortsett från vädret;-) Jag vill också passa på att tacka alla som varit med och "gastat" på ZOOM:
Janne, Håkan, Jonas, Viktor, Johnny, Lasse och Lukas
Tack för all trevlig och rolig segling och jag hoppas att ni är med nästa säsong också!

Höstrusket - check!

Publicerad 2012-09-25 09:32:00 i Segling

Nu har jag fått resultatet från Höstrusket. Jag ville inte skriva nåt om det innan jag sett resultatet. Därav den lite sena publiceringen.

I år gjorde Höstrusket skäl för sitt namn. Det regnade i stort sett hela dagen även om det var uppehåll korta stunder. Det var genommulet och kallt också. Blåste gjorde det dock, men inte så mycket. Enormt vridit och peiodvis väldigt lätt med förädiska vindhål.

På ZOOM var det Johnny och Lasse som gastade. Första "riktiga" kappseglingen med Smaragd för dom så det kommer bara att bli bättre och bättre.

Det var individuell start med högst SRS sist, så vi startade med bara en båt bakom oss. Spinnakerstart i mycket lätt väder gjorde att vi givetvis missade starten med hur mycket som helst! Otroligt klantigt med tanke på att vi ju var själva på linjen. Hur svårt kan det vara?

Första länsen till Gråmossa var ändå ganska OK, och vi gjorde en bra nedtagning och kryssade vidare mot Havstornsudd. Kryssen ner till Högholmen var OK men vi tvingades slå lite för tidigt mot Högholmen för att vi inte hade koll på grynnorna. Det gjorde att vi pinade höjd in mot Högholmen och ändå tvingades slå en extra gång. Inte bra det heller.

Efter rundningen var det spinne tillbaka till Gråmossa. Gick OK men vi är lite ojämna. Blandar bra fart med nästan stillastående. Ner med spinnen vid Gråmossa och jag måste ändå säga att en femhundring för den gula spinnen var värd varenda krona.

Vi slog direkt. Både Janne i sin C 40 och Kaius i Finn Gulf 33 hade vi seglat om på spinnakerbogen men nu kom dom tillbaka på kryssen. Upp med spinnen vid Skalkaren och sedan skulle vi norr om Tuklo. Det blev ganska brant upp mot Tuklo och när vi närmade oss ön såg vi hur LG i Hanson 31:an hade "stannat" i ett vindhål medan dom andra båtarna fick fin vind. Både C 40:an, Finn Gulfen och vi stannade också i hålet. När sedan vinden kom fick dom andra den först och vi var sist igen. Möjligen hade det funkat att gå rejält nedanför de "strandsatta" båtarna, långt upp mot land och sedan få drag efter Tuklo-land. Jag tror inte det hjälpt, men det råder lite delade meningar om det. Med facit i hand borde vi nog ändå provat den modellen.

I viken upp mot mål dog vinden nästan ut helt (som vanligt). Janne hade vi seglat om men både LG och Kaius "fastnade" igen. Vi lyckades få tillräcklig fart mellan dom och seglade om båda! När det sedan kom lite mer vind kom den utifrån Så Kaius fick den först och kunde segla i mål 30 sek före oss, med LG en minut efter oss.

En OK genomförd segling med en del mindre misstag och inte riktigt den rätta båtfarten. Min känsla av att "det gick för sakta" som jag kände lite då och då, framför allt på kryssen, visade sig riktig när jag nu sett resultatet. Vi är lite för långt efter. Jag tror iofs att NF:en och H-båten hade lite bättre förhållanden på första bogen än vi andra och att båtarna före oss klarade sig med lite bättre vind både vid Tuklo och vid målgången, men i alla fall. Vi kom i mål som åtta av tio båtar.

Vann gjorde bröderna Hammarqvist i H-båten och därmed tog dom hem KM med 2-1=3. Jonas i NF var tvåa och Björn i Dehler 34 var trea. I KM kom Putte tvåa med serien 3-1=4 och Jonas trea med 2-2=4. Putte blev tvåa i kraft av vinsten på Kräftköret.

Gålökannan - filmer

Publicerad 2012-09-20 09:47:56 i Segling

I går upptäckte jag att det finns filmer från Gålökannan. Det borde jag givetvis ha begripit av mig själv. Det gör det ju alltid:-)

Första filmen är från starten. Vi dyker upp efter ungefär 3:15 minuter. Den visar på vad jag skrev förut. Att vi gjorde en i det närmaste perfekt start och att det var rätt att vänta med spinnakern. Tyvärr väntade vi nog lite för länge, men sammantaget gock det bra i starten.

Andra filmen är på slör norr ut förbi St. Rotholmen. Efter c:a tre minuter finns vi med en kort stund. En mycket brant bog i ganska frisk vind. Man ser det inte riktigt på filmen för i början var det lite skralt med vind. Jag tror att vi gick lite för nära Rotholmen....

Tredje filmen är från målgången. 3:15 in i filmen syns vi första gången och efter 3:50 ser man vår målgång. Inte mycket att säga om men det är ganska fina bilder på oss.

SSS Höstrasta

Publicerad 2012-09-18 12:25:42 i Segling

I helgen som var gick den sista "klasseglingen" för Smaragd för säsongen. Det var stockholms Sgelsällskap "Höstrasta". En bankappsegling med fem race och man räknar, som vanligt, bort den sämsta. Jag var inte med eftersom jag tycker att det är för lång transportsegling. Kanske till ett annat år, då man kan planera lite bättre. Någon vecka före var det tolv Smaragder föranmälda!
Viktor Lundgren i SWE 12 var däremot med och han skriver så här om tilldragelsen:

Det tråkiga var att det var strömhopp av Smaragder som hoppade av tävlingen veckan innan; sjukdomar, gastbrist osv osv. I slutändan kom bara 6 Smaragder.

Det var väldigt fina seglingar. Mycket bättre klass på arrangörerna än på t.ex. SM. På lördagen var det verkligen perfekt väder med kanske 5-7 m/s och sol hela dagen, på söndagen blåsigare med kanske 7-10 m/s och ganska molnigt (men inte speciellt kallt). Vi seglade på 3 pers. och det kändes lite för lite på söndagen!
På lördag kväll var det en väldigt trevlig middag på värdshuset. Tror vi var 9 st Smaragdseglare, men totalt var det nog 80-90 pers på middagen. Väldigt gott, men lite dyrt, 325 ex dryck. Mina gastar hade haft fest på fredag kväll hemma i Stockholm + 3 tuffa seglingar på lördagen, så vi gick och la oss redan vid tiotiden :-)

Kul var att det kom en helt "ny" båt, SWE-55, Jonas Andersson, som jag inte sett förut. Han kom ända från Nyköping också!

Johan Carstam (SWE 87) och Michael Skarped (SWE 138) hade en väldigt tuff duell om segern. Vi var uppe ibland och hotade och hade bla två andraplatser. Vi hade serien 2-3-3-2-4, men vi var aldrig riktigt med och hotade om totalsegern. Borde dock haft en 2:a istället för en 3:a i andra seglingen om jag hade seglat lite smartare mot 87:an (fick stryk med en dryg meter). Resultat:

1. SWE-87, Johan Carstam,   1-2-1-3-1 = 5
2. SWE-138, Mikael Skarped, 4-1-2-1-2 = 6
3. SWE-12, Viktor Lundgren,   2-3-3-2-4 = 10
4. SWE-55, Jonas Andersson,5-4-DNF-4-3 = 16
5. SWE-23, Klas Argulander,   3-5-4-5-5 = 17
6. SWE-31, Magnus Enblom,  6-6-5-6-6 = 23

Sista racet avgjorde vem som skulle vinna och det var verkligen knallhårt. 87 och 138 rundade i princip samtidigt med 87 på insidan men med dålig fart och 138 på utsidan med bättre fart upp på den sista lilla kryssen in till mål. 87:an slog inåt i banan och fick bättre vind (138:an borde nog följt med och försökt täcka dom) och 87:an vann till slut med 2-3 båtlängder.

I sista seglingen blåste det rätt mycket, kanske mer än 10 m/s i byarna, och vi lyckades segla sönder spinnakerblocket längst akterut på båten, det var schacklet till blocket som vreds upp av krafterna i en rätt våldsam gipp! Rostfritt och inte någon jätteklen dimension, man förstår ju att krafterna blir rätt stora ibland! Men vi hade tur, blocket kom aldrig flygande vilket det det nog i värsta fall kunde ha gjort.
/Viktor

Stort tack för ditt referat, Viktor!

Besättning till Höstrusket

Publicerad 2012-09-18 03:45:17 i Allmänt

Nu är det klart med besättning till Höstrusket. Det blir Johnny och Lasse som seglar med. Nu återstår bara att se hur det blir med Janne. Om han seglar egen båt eller om han kommer med på Zoom. Det beror på om han får ihop en egen besättning eller inte.

Vagga - äntligen

Publicerad 2012-09-16 20:22:14 i Båtfix

Så då är man med Vagga!
Äntligen kom det ut en Tyresövagga, Typ II, 4 meter lång på Blocket. Lukas och jag åkte dit och kollade. Det var en del rost på den och den ena längsgående balken var lite böjd, men i övrigt såg det bra ut. Sagt och gjort, för det facila priset av 5.500:- blev den min.
Vi lastade de långa delarna på taket och övrigt i skuffen. Lätt överlastat kan man säga. Vi körde ner den direkt till Askvik och lastade av. Nu återstår montering.
Jag känner mig himla nöjd. "Sparade" 7.400:- på det. Kan användas till roligare prylar!

Fock från North

Publicerad 2012-09-14 12:57:00 i Segelinköp

Då är focken beställd. Varför valde jag då North? Sammantaget tycker jag att dom presenterat ett mycket bra alternativ. De har visat ett trevligt bemötande och besvarat mina frågor på ett mycket bra sätt. Dessutom var dom billigast! Nedan återger jag den information jag fått från North och de frågor och svar jag ställt och fått svar på från Henrik Ottosson.

Henrik Ottosson:
"Vår design på segel till Smaragd grundar sig på dom segel jag utvecklat under många års tid som Henrik Ottosson Segelmakeri/Quantum Sails som SWE 11 bland annat vunnit SM med 05, 06, 08 och 09. Men givetvis har vi utnyttjat möjligheten att vässa designen ännu lite mer när jag fått möjlighet att jobba ihop med mina forna konkurrenter som kollegor! Ett bra tecken på att vi lyckats är att våra segel dom tre senaste åren vunnit samtliga SM guld och på årets SM även tog både 2:a och 4:e platsen."

Några frågor om focken:

1. Vad är det för duk i focken? Hur är den uppbyggd?
Svar: Seglet är tillverkat i Dimension-Polyant Pentex Optic duk och är triradialskuren.

2. Är det "samma" segel som Davidsson, Rustner, Lars G och andra har? Finns skillnader?
Svar: Det är exakt likadant segel.

3. Vi har pratat en del om seglets framkant "hemma på bryggan". Jag kan inte alls det här men jag har fått för mig att man pratar om spetsig eller rund framkant. Spetsig skulle medföra bättre prestanda, men också ett mer svårseglat segel. Rund framkant skulle ge ett segel som är mer förlåtande och inte kräver riktigt så mycket av rorsman. Stämmer dessa påståenden?
Svar: Resonemanget stämmer definitivt. Men enligt min erfarenhet behöver alla rorsmän på Smaragder en rund förlåtande framkant i lättvind men svårigheten designmässigt ligger i att designa ett segel som kan trimmas om för att även fungera i hårdare vindar och även i exempelvis mellanvind och plattvatten där man vill ha en spetsigare fock. Vi har lagt väldigt mycket tid och jobb på att få fram ett segel där man med hjälp av framförallt backstaget kan få denna effekt. Faktum är att jag tror att den stora fördelen med våra fockar är att dom är lättrimmade och enkla att segla fort med. Dom går även att på ett enkelt sätt ”växla” till ett höjdläge med, vilken är positivt oavsett om du är oerfaren eller proffs.

4. Har det offererade seglet spetsig eller rund framkant?
Svar: Se ovan.

5. Davidsson, Rustner och Lars G är mycket erfarna Smaragdseglare med många års erfarenhet av båten. Dom är också väldigt duktiga rorsmän, betydligt bättre an vad jag är och förmodligen mycket bättre än jag någonsin kommer att bli. Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av kappsegling och är varken rutinerad seglare i allmänhet eller rutinerad i klassen (jag har haft båten sedan 1/7). Min överlägset mest avancerade erfarenhet är SM 2012! Dessutom har jag nått en ganska aktningsvärd ålder (58) och kommer troligen inte att bli varken rutinerad eller särskilt duktig Smaragdseglare. Är det kanske så att jag borde ha ett segel med relativ rund framkant?
Svar: Som jag skrev ovan tycker jag att du skall, liksom Johan Davidsson & co skall ha en rund framkant men att du kanske till en början är lite försiktigare med backstagen.

6. Finns det andra parametrar i segeldesignen som borde "ses över" med hänsyn tagen till min ringa erfarenhet?
Svar:
Jag tycker inte det. För att du skall utvecklas på bästa sätt är det bra att ha likadana segel som dom bästa i klassen för råd och tips. Dessutom är grundtanken med våra Smaragd segel att göra segel som är så kraftfulla och ”lättseglade” som möjligt då båten har lite segelyta i lättare vindar.

7. En del av era konkurrenter "pratar" om sk membransegel, t.ex. en duk, D-4, från Dimension/Polyant. Är det någonting du tittat på till Smaragden? Jag är inte helt klar över hur det fungerar men om jag fattat rätt så "väver" man in formen på seglet redan när man laminerar duken. Teoretiskt borde man alltså kunna göra seglet i ett stycke?
Svar: När det gäller Smaragd har vi inte något membran segel då klassregeln enbart tillåter Polyester fiber och 3DL inte tillverkas  med Polyesterfiber utan enbart Aramid och/eller kolfiber annars hade det varit ett väldigt bra alternativ. D4 är ett membran som tillverkas platt och sedan skärs isär för att limmas eller sys ihop igen. Vilket är en bra produkt men man får inte fördelen av att forma seglet när man laminerar det och fibrerna blir inte obrutna vilket dom å andra sidan givetvis inte blir i en triradialt skuren fock heller.
Och som du skriver är en av dom stora fördelarna med 3DL  att seglet ”gjuts” på en form och fibrerna läggs sedan efter kraftriktningarna och man kan då tillverka seglet i ett stycke.
Dom flesta varianterna på marknaden förutom 3DL bygger på att man gör ett helt platt segel utan form, lägger på fibrerna och sedan skär isär seglet för att få in formen. Alternativt gör ett crosscut segel och sedan tejpar på fibrerna vilket givetvis medför att det inte blir samma fördel.

Oavsett är det absolut viktigaste hur seglet är designat och givetvis att man dimensionerar det för att hålla formen i hela vindregistret.

Snart är det Höstrusk...

Publicerad 2012-09-13 14:49:00 i Allmänt

Nästa helg är det Höstrusket. Den sista av klubbens deltävlingar om KM. Jag har ju inget med KM att göra eftresom jag inte varit med på någon av de andra deltävlingarna.
Det lär ändå bli en hård kamp om KM. Putte har greppet med en spik och en tredjeplats och om jag räknat rätt så räcker det för honom att bli tvåa oavsett de andras resutlat.
Jonas har en tvåa och en fyra, och måste vinna men då får inte Putte vara bättre än trea.
Samma sak gäller nog för bröderna Hammarqvist som har en tvåa.
Håkan har en spik och en sjua, men jag tror inte att han är med. Han är nog tävlingsledare.
Rosberg i Apelsinen har en tredjeplats och är nog rökta. Det räcker inte ens med vinst.

Höstrusket är sista seglingen för i år. Helgen efter blir det avmastning och den 6/10 är det upptagning. Jag håller på att försöka skaffa en vagga och en täckställning. Har letat på Blocket en längre tid men det ser mörkt ut. En Tyresövagga, typ II, fyra meter lång och 2,20 bred, är det som gäller. Ny kostar den 12.850:-. Jag har begärt ett förslag och en offert på en täckställning från Press & Son via Båtaccenten. Det lär bli drygt 20.000:- in alles.

Till Höstrusket har Lasse tackat ja till att vara med. Janne kommer med om han inte får tag på besättning till den egna båten. Johnny har inte lämnat besked och Jonas seglar NF, troligen med Hasse.

Segelofferter 3 (UPPDATERAD)

Publicerad 2012-09-13 12:02:00 i Segelinköp

UPPDATERAT
Jag har efter mejlväxling med Henrik Ottosson fått svar på alla mina frågor om oika dukar, seglets framkant och membrandukar. Jag har blivit mycket seriöst och väl bemött av Henrik. Därför har jag, trots att jag inte fått in alla offerter, bestämt mig för North. Jag har alldeles nyss beställt en ny fock av dom! Priset (septemberpris) är 13.770:-.

INLEDNING
Nu har alla segelmakare utom Saltsjöbadssegel lämnat livstecken ifrån sig. Förutom Saltsjöbadssegel saknar jag offert från Albatross och Next. Albatross har lovat offert denna vecka och Next har semester denna vecka också vilket borde innebära offert under nästa vecka. Jag koncentrerar mig på focken eftersom det är mest akut och det är osäkert om jag har råd med spinnaker. Det visade ju sig också på Gålökannan att både den stora och den lilla spinnen funkar även om de inte är optimala. Till SM 2014 lär det behövas en ny!

Svårigheten med de lika offerterna är att duken i vissa fall är svår att jämföra och att skärningen också kan vara olika. I grunden handlar det i alla fall om ett Pentexlaminat.

Prismässigt skiljer det också ganska mycket. Från 13.770:- till 21.000:-

SAMMANFATTNINGSVIS
De "stora drakarna", Gran, UK och North är de som gett det mest seriösa intrycket. Royal Marine och Hansa Marine faller bort. Däremot kan det vara intressant att köpa kappell mm av Hansa. Nuvarande ranking när jag fortfarande saknar tre offerter:
  1. North ligger med sina priser och sina stora erfarenheter som leverantör till de bästa Smargdseglarna bäst till.
  2. UK har fördelar av geografisk närhet och att jag har en stor från dom. Jag vet också att åttan på SM seglar med UK.
  3. Gran har en del intressanta tankar om bukens placering och membransegel. Dom är seriösa och dom tillverkar seglen i Nacka! SM-sjuan seglade med Gran.

ROYAL MARINE
Royal Marine orkade inte göra en "riktig" offert utan svarade i ett mail med lite "mellan tummen och pekfingret". Det är iofs ok eftersom det är många parametrar att ta hänsyn till, men då borde man följt upp med ett telefonsamtal. Relativt dyrt? Jag tycker inte att jag blivit seriöst behandlad och finner ingen anledning att gå vidare med dom.

GRANSEGEL
Noel Backselius på Gran var den som svarade överlägset snabbast. Han erbjöd två varianter till samma pris. En fock i pentexlaminat och ett membransegel. Prismässigt var det samma pris på båda. Laminat focken är crosscutskuren.  I övrigt kom det ett spinnakeralternativ och han "glömde" fockkapell. Han lovade också att återkomma "på måndag" med svar på mina frågor om spinnakkrar, vilket han inte gjort ännu.
Gransegel ger ett kompetent och bra intryck, man behandlas på ett bra sätt, men de ger också ett litet "slarvigt" intryck.

UK
UK offererar en Pentexfock i "Tape Drive". Om jag fattat rätt är det deras alternativ till Radial skärning. UK verkar seriösa, och ger ett bra intryck. Dom har också följt upp offerten och ringt tillbaka (jag kunde inte svara och de har lovat att ringa igen i veckan). Det finns två parametrar till som kan vara en fördel för UK.
Det är nära (Länna).
Jag har ett storsegel från UK.
Jag blev väl bemött när jag var däruppe och fick ett nytt mätmärke till storen under SM.

HANSA MARINE
Hansa har tydligen inte resurser att själva göra konkurrenskraftiga segel till Smaragd, utan sammarbetar med North. De har offererat North-segel. Bra service men det verkar onödigt att gå den vägen utan är väl i så fall lika bra att köpa segel direkt från North. Går jag inte vidare med. Däremot kan det vara fördelaktigt att köpa fockkapell och liknande av dom.

NORTH
Fick till sist en riktigt trevlig offert från Henrik Ottosson på North. Inte nog med att de var klart billigast, de har ju överlägset bäst referenser med SM-guld 05, 06, 08, 09 (Henrik Ottosson sails) och 10, 11, 12 (North). På årets SM seglade dessutom tvåan (Rustner) och fyran (Lars G), med North.
Jag ställde en del frågor om duk och seglets framkant och fick svar från Henrik. Seriöst och lätt att förstå. Det vsar sig att de inte finns membransegel i polyeter. Den membranduk som finns, D-4, är inte "äkta" utan en membranduk som limmas "platt" och sedan skärs till som vilket segel som helst och då kan det ju lika bra vara.
North ligger "etta" hittills!

Gålökannan - Check!!! (uppdaterad)

Publicerad 2012-09-08 19:54:00 i Segling

Då är årets Gålökanna genomförd och lagd till handlingarna. Vi startade i två startgrupper. Grupp ett med SRS < 1,17 och grupp två, där vi startade, med SRS > 1,17.  På morgonen ringde Jonas och berättade att han inte fått tag i nån besättning och seglar med oss istället. Det var kul! Mindre kul var att Håkan SMS:ade och berättade att han var magsjuk. Ridå, men en sagolik tur, för mig! En ut - och - en in!

Vid starten var vindarna både svaga och ganska växlande. 10.000:- frågan var om det skulle bli spinnakerstart eller inte. Vi avvaktade spinnakern lite och startade med fock. Vi gick, för en gång skull, i tid på en plats på linjen som vi ville.Bra start (för en gång skull). Efter en stund stabiliserade sig vinden och vi hissade spinnen. Ganska bra första ben.

Efter rundningen av Gråmossa blev det halvvind till norra änden av Tuklo. Hyfs det också. Vi gjorde en ganska stor båge ner mot Skalkaren och kunde sedan sträcka mot rundningen av pricken - Stenskärsbank. Bra vägval då vi tog max - höjd hela vägen för att inte "gå på en mina" om vinden skulle vrida. Halvvind mot Rotholmen och sedan en brant spinnakerbog, i frisk vind, upp mot Gråmossa igen.

Vid Havstornsudd åkte den "nya", stora, gula, spinnen som jag köpt av Viktor, ner och sedan var det sträckbog mot Gråmossa. Det gick bra! Även om spinnen inte är i bästa skick är den bra mycket bättre än den gamla.

Vid Gråmossa blev det spinn igen. Vi satte och gippade direkt. Den manövern gick riktigt bra. Andra varvet hade samma sträckning som det första och under sträckbogen från Skalkaren till Stenskärsbank tilltog vinden ytterligare. Vi valde att sätta den "lilla Spinnakern" som är en Express spinnaker. Det var väldigt brant och blåste ordentligt, åtminstone i början. En kompis till mig som var ute och "grabb-seglade" i samma område läste av 9 - 11 m/s, på vindinstrumentet, under hela dagen! Den lilla spinnaren gick bra. Mycket bättre skick men sydd för krys/läns bana så den var lite väl djup för den branta slören. Det gick bra igen.

Denna gång skulle vi gå norr om Tuklo och nu var vi i fatt flera av båtarna från första startgrupp. Ner med blåsan och kryss till Gråmossa. Det var det första och enda "riktiga" kryssbenet på hela tävlingen. Öppen bog måt mål med sedvanliga vindvrid på 30 - 40 grader. Det är altid lika dant när man skall in mot målet.

Vi är nöjda med dagens segling. Jag tror inte att vi är kapabla att segla fortare just nu. Vi gjorde väl ett par mindre misstag men inga katastrofer. I stort sett, en väl genomförd segling. Jonas är verkligen grym på spinnakersegling och det märks att Janne var med på SM. Han har total koll på storen och manövrar med spinnaker hissning, nedtagning och fockhantering sitter som en smäck! Synd om Håkan som fick stanna hemma. Det hade varit kul annars med "full" besättning, men det får bli en annan gång!

Det var fjorton båtar med och GBK bjöd på korv och öl i klubbhuset före prisutdelningen, som var välbesökt.

Totalvinnare (och vinnare av klass 1)  blev bröderna Hammarqvist, från ÖBK i sin H-båt.

Tvåa kom Matte Holqvist, Birdie 32s (GBK) och trea totalt och vinnare av klass 2, blev Åhman & Co med X-35:an Swallow. Kul att dom fortfarande är med på dom lokala "småseglingarna" trots satsningen i X-35 Cupen. Själva kom vi trea i klass 2 och 8 totalt. Ett klart godkänt resultat tycker jag.

Resultatlista

Efter seglingen gjorde Jonas en lååång lista på grejer som borde åtgärdas på båten. Inga större nyheter och det mesta får nog vänta till nästa säsong.

Tack, Janne & Jonas för en mycket trevlig dag och krya på dig Håkan. Vi ses allihop på Höstrusket, men då i olika båtar!

Segelofferter 2

Publicerad 2012-09-07 18:08:00 i Allmänt

Idag, två veckor efter att jag bett om offerter på segel gick jag ut med en "påminnelse" om att jag vill köpa segel till de fem(!) segelmakare som inte svarat. Nextsails svarade omedelbums att de var på semester. Autosvar på mejlen kan kanske vara ett tips?

Var inne på båtaccenten och kollade leveranstider på vagga. Det skulle bara ta några dagar att få fram en. Jag behöver en Tyresövagga typ II, på fyra meter. Passade på att begära en offert på täckställning och press från Press & Son också..

Det lär inte bli någon billig historia utan jag får räkna med drygt 20.000:-

I morgon är det Gålökannan så man äntligen får segla. Det skall bli hyggligt väder med NV 6 - 8 m/s, vridande mot V. Men kallt! 14 - 15 grader.

Anmälda till "Gålökannan"

Publicerad 2012-09-03 22:45:00 i Allmänt

Nu kan man se anmälda båtar till Gålökannan på GBKs hemsida.  Det fixade man efter ett tips från mig. Kul tycker jag. Tyvärr är det bara 9 båtar anmälda men det saknas nog gra som brukar vara med. Dessutom kommer ju Jonas med NFen också. Så minst rio blir det i alla fall. Åhman med X-35 kommer i år också det är riktigt kul.

Jag "hetsade" en gång till på Smaragdförbundets forum, för att försöka få fler Smaragder att vara med. Men det verkar segt. Jag tänkte försöka få till en Smaragdklass på Gålökannan nästa år. Allt för att slippa transportseglingar:-)

Jag har skickat en offertförfrågan till på segel. Av en händelse hittade jag Hamwl-segel på nätet, så då blev det en förfrågan. Det fanns en artikel om segel länkad från Hamels hemsida. Den verkade rätt bra och kommer från "Segling" tror jag. Enligt den är det membransegel som gäller(?)!

Gålökannan på Lördag

Publicerad 2012-09-03 16:23:00 i Allmänt

På lördag är det Gålökannan, en distanskappsegling om c:a 15 - 20 Nm i hemtrakterna. Banan brukar gå i två varv från "onsdagssegling starten" ut på norra Mysingen och tillbka. Jag tror det är samma bana varje år men är inte säker.

Som jag skrivit förut, är laguppställningen, samma som på SM. Dvs Janne och Håkan. Jag hade hoppats att få med Jonas också men han bestämde sig för att segla med egen båt. Då är i alla fall målsättningen klar:-)

Vi har ju lite att leva upp till. Förra året seglade jag och Jonas med NF:en och vi seglade riktigt riktigt bra. Framförallt första varvet. Efter rundning av Gråmossa var det halvvind bort mot Tuklo. När vi sedan skulle skota hem för kryss vid rundnigen av Tuklo gick fockskotblocket sönder. Eftersom det är självslående fock på NF:en kan man ju inte slå till andra bogen eller nåt medan man reparerar utan vi fick segla på storen medan vi bytte block. Vår bedömning är att vi förlorade minst fem minuter på den fadäsen. Jag räknade lite på det i förra veckan och kunde konstatera att vi var 3 minuter och 33 sekunder efter segraren i mål på seglad tid. Vi hade alltså segervittring!  Nu blev vi istället trea i klassen och femma totalt. SURT men det ingår att ha koll på prylarna också!

Nåväl det är bara att komma igen! Det är inte realistiskt att tro att vi skall kunna vinna med Zoom. Vi har för dåliga segel och jag styr inte tillräckligt bra heller. Det saknas säkert lite trimkunskap också även om det är det minsta problemet. Det är svårt att ha en målsättning i resultatlistan, men målet är ändå att inte vara så långt efter, utan att "vara med". Så får vi se hur det går.

Det skulle ju var himla kul om det var några Smaragder till med. SWE 51 och SWE 27 ligger ju på GBK och jag tror det finns någon båt på Karlslund också. På Morarna finns en och en på Oxnö. Det lär finnas minst en i Nynäshamn och en i Tyresö BK också. Det blir sju! Men så "roligt skall vi nog inte ha".

Det skall i alla fall bli kul att segla med Janne och Håkan igen!!