smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Mastkragen

Publicerad 2012-12-09 17:40:00 i Båtfix

Nere idag och kollade pressenningen efter allt snöande. Såg bra ut! Torrt och fint. Den nya värmaren som står på med hjälp av en timer håller en bra torktempratur.
Passade på att montera bort mastkragen. Det gick mycket lättare än jag trott. Kragen var monterad på ett riktigt sätt och där hade det inte kommit in någon fukt.
 
          
 
Ett eftermonterat(?) beslag för spinnakernedhalet som monterats fast på mastfoten var däremot skruvat direkt i däck utann plastning under och där hade det kommit in en hel del fukt. Borrade upp skruvhålen uppifrån men det var bara det förliga hålet som var riktig dåligt. Jag borrade upp ytterligare fyra hål underifrån i bredd med det och jag tror jag kommit åt alla "elak" fukt.
 
Nu återstår att fundera ut vad som skall göras med resten av däcket. Grunnar på att ta fram vinkelslipen och såga upp ett större område underifrån. Vi får se....
 
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela