smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Diskningar på SM

Publicerad 2012-11-21 09:33:05 i SM

På SM diskades SWE 50, SWE 77 och SWE 109 på de fem första racen för att de "har besättningsmän som inte är medlemmar i en klubb som är ansluten till SSF". Diskningarna överklagades till protestkommittéen, men man fick inget gehör för överklagandet utan diskningarna kvarstog.
 
Ärendet överklagades till SSF av SWE 109, Malla. SSF har nu behandlat ärendet och kommit till följande beslut: "Protesten återsändes till protestkommittén som uppmanas att senast den 12 december 2012 återuppta förhandlingen, fastställa fakta och fatta beslut. Det beslutet står fast om det inte överklagas. Kopia på beslutet ska skickas till SSF. Om förhandlingen inte återupptas, upphävs protestkommitténs beslut."
 
SSFs motivering är att "Malla" visat att besättningen gått med i en klubb samma dag som tävlingarna avgjordes och att det borde räcka för att uppfylla kraven på "medlemskap i en klubb ansluten till SSF", samt att protestkommittén fattat beslut om diskningar som inte överensstämmer med fakta i ärendet (intyget på medlemsskap).
 
Protestförhandlingarna återupptas enligt vad jag fått erfara under nästa vecka. Det skulle förvåna mig mycket om man då inte återinsätter SWE 109 i de seglingar dom blivit diskade i. Hur man gör med dom andra båtarna är dock lite mer oklart för mig. Jag har ingen erfarenhet av sådant här. Det vore ju iofs lite konstigt om diskningen av SWE 50 kvarstår eftersom deras besättning också anslöt sig till klubbar under dagen. Hur det är med SWE 77 vet jag inte. Dom packade ihop och åkte hem! Om deras besättningsmän också anslöt sig till någon klubb vet jag inte.
 
För mig är det självklart att SM skall avgöras på banan och inte i ett sammanträdesrum! Om man som tävlande missat något kan det väl inte vara så svårt att ge deltagarna möjlighet att rätta till sina misstag? Det gjorde man med dom båtar som av olika anledning inte riktigt mätte in. T.ex om seglen inte var inmätta eller J-mått som inte var markerade ordentligt på däck. Då fick man mäjlighet att mäta in seglen eller markera J-måttet innan de första seglingarna. När det gällde "medlemsskapet" blev vi inte informerade om misstaget förrän efter seglingarna.
 
Heder årt Hasse, som inte gett sig utan drivit frågan vidare och åt SSF som fattat ett bra beslut.
 
TO BE CONTINUED.....
 
Du GLÖMMER väl inte att skriva någon rad i gästboken när du läst detta. Dit hittar du genom att gå till "kategorier" i högermenyn och klicka på "Gästbok", eller helt enkelt klicka på länken.

Kommentarer

Postat av: Hasse J

Publicerad 2012-11-21 18:22:02

Ja vi får se hur det går med det hele... Vi var med på alla 10 delseglingar så det vore kul att få räkna samtliga, ja utom den man får räkna bort fståss. Men inget är klart förän den tjocka kärringen sjungit färdigt :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela