smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Smaragdförbundets årsmöte

Publicerad 2012-11-15 15:41:18 i Allmänt

I går hade Smaragdförbundet årsmöte på Långholmen. Det var första gången jag var med, så det var en ny erfarenhet. Själva årsmötesförhandlingarna var nog det snabbaste årsmöte jag varit med om. Det tog nog inte mer än 20 minuter att "banka igenom" föredragningslistan. Nu blev det också officiellt att jag utsetts till Webredaktör för förbundets hemsida.
 
Sedan var det en hel del informationspunkter:
  • SM 2013 arrangeras av Tjörns SS och hålls i Skärhamn v. 33 (tror jag att det var)
  • Planeringen inför SM 2014 har börjat med en enmanskommittée
  • En kommittée för att blåsa lite mer liv i Ostcupen har bildats. Den består av Johan och Johan
  • Även nästa säsong kommer det att genomföras Smaragdträning veckan före Vikingaregattan
  • I detta nummer (nr 8) av Segling finns en del skrivet om Smaragden, på SSF sidorna
  • m.m.
Efter det var det prisutdelning för Smaragdcup - ost 2012. Det var Karin och Michael som "rodde" hem den i år.
 
 
Mötet avslutades med ett föredrag av Jesper Sannel från Hydrographica. Han berättade lite om hur de gamla sjäkorten tillverkats och visade hur Hydrographica gör sina sjökort nu för tiden. Han pratade också lite om digitala sjökort i datorer och plottrar och menade att de digitala korten bara utgör ett komplement till papperskorten och mera skall ses som ett navigeringsverktyg likt passare och kurslinjal. Ett intressant och bra föredrag!
 
Johan visade lite bilder på hur han gjort med häckstag och backstag på sin båt. Väldigt trevlig lösning! Det blir kanske något att kopiera? Jag skall be honom om lite bilder när vi ses inästa vecka. På vägen hem passade jag på att åka med Viktor och låna hans fuktmätare. I helgen blir det mätning av ZOOMs däck.
 
 
Väl hemma kunde jag inte hålla mig från att försöka mig på en ögonsplits på flätad tamp med kärna. Det gick åt pipan igen, om det inte är meningen att kärnan skall ligga utanpå höljet i själva ögat:-) Jag blev sittande uppe halva natten. Men skam den som ger sig... Det ser ju så lätt ut på instruktionsfilmen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela