smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Prisbilden på Smaragder

Publicerad 2012-11-26 21:39:32 i Allmänt

I min förra blogg skrev jag om min "båtköparprocess". Det fanns också en del resonemang om prisbilden på Smaragder. Jag har samlat på mig en del information om de Smaragder som har varit ute på Blocket. Problemet är ju att man inte kan vara riktigt säker på om en båt sålts eller om säljaren helt enkelt har ändrat sig. I vissa fall anges "såld" när båten tas bort från Blocket, med det är ju inte säkert. I andra fall anges "borttagen", men den kan ju vara såld för det. Inte heller vet man ju vilket pris som betalats för båten utan bara vilket pris som begärts.
 
Jag vet inte om det är intressant med sådana här uppfölningar av priserna framöver? Kanske, eller kanske inte? Vi får se om jag fortsätter. Några analyser på "båtnivå" som jag gjorde före köpet av "ZOOM" blir det nog inte i alla fall.
 
Jag skall i alla fall lämna ifrån mig den information jag samlat på mig om Smaragdmarknaden 2012. Enligt min helt ovetenskapliga priskoll har det sålts 11 Smaragder på Blocket under 2012. Idag finns inga båtar "ute" varför den här sammanfattningen känns relevant. Det begärda medianpriset är 160'. Om man utgår från det av mig enda kända fallet, dvs min egen båt, skulle man kunna räkna med en 13%-ig prutmån. Då skulle medianpriset vara c:a 139'.
 
Det finns ytterligare 10 båtar som varit utannonserade men där jag inte kunnat notera något avslut. Det innebär ju inte att dom är osålda eller ens att dom är till salu fortfarande. Det återstår att se till våren.
 
Du GLÖMMER väl inte att skriva någon rad i gästboken när du läst detta. Dit hittar du genom att gå till "kategorier" i högermenyn och klicka på "Gästbok", eller helt enkelt klicka på länken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela