smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Seglarnas helg på Gransegel - uppdaterad

Publicerad 2012-11-11 14:57:00 i Allmänt

I fredags var jag på "seglarnas helg". Det var Gransegel som påpassligt öppppnat sitt loft för en minimässa nu när höstmässan i Älvsjö är nedlagd/flyttad. Man hade några föreläsningar och en del leverantörer visade sina produkter. T.ex Gill, Harken och One design center. På kvällen var det "seglarpub" med öl, vin och kokt korv. Ett mycket trevligt arrangemang. Ganska välbesökt var det också och jag träffade många bekanta. En till Smaragdseglare dök också upp i form av Allan som seglar SWE 25, Saffran.
 
 
En påse "blandade snören" lyckades jag få med mig för en billig peng och vi fick också en demo på hur man gör en ögonsplits på en lina av skalad Dyneema. Det såg ganska enkelt ut men efter en del pillande vid köksbordet förstår jag att man ändå behöver ändamålsenliga verktyg. Men det ser ganska bra ut ändå, eller hur?
 
 
 
Efteråt åkte Johnny, Lasse och jag in till Pelikan på söder där vi inmundigade rotmos och fläsklägg. En fyra snaps fick vi också i oss. Kul med lite seglarsnack i höstmörkret.
 
Verktyg för splitsar är också beställda från nätet. "Splitsverktyg" och splitsnålar från One design center. Men attans vad dyrt allt sånt här är. 700 spänn! Sedan skall det splitsas och taglas i vintermörkret:-) I första hand skall jag färddigställa lättvindsgajar i 2,5 mm skalad Dyneema med haländar i 6 mm tamp. Det är "bunten" till vänster på den översta bilden. Brottsgränsen på den tunna tampen är ofattbara 1.200 Kg!!!
 
Utväxling till bomuthalet står också på listan så nu tänker jag gå in på "Happy Yachting" och beställa block!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela