smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Summering av säsongen 2012

Publicerad 2012-09-27 14:07:00 i Allmänt

Nu när det enda som återstår av säsongen är att plocka ur båten, masta av och ta upp den känns det som om det är dags att summera.
 
Cruisingsegling
Det blev inte mycket semestersegling i år heller, men det var ju inte planerat så. Hela idén med båtbytet var ju att jag skulle få utlopp för mitt seglingsbehov genom kappsegling eftersom familjen inte tycker det är så kul att segla.
 
Det blev:
  • 3 dagars hemsegling från Loftahammar med två övernattningar
  • 2 dagars transportsegling till och från SM, med två övernattningar på SM
  • Ett par timmars segling med Lukas, runt Tuklo och tillbaka.
 Jag är klart nöjd med det. Drygt fem seglingsdagar och fyra nätter i båten är klart mer än vad som var planerat. Sedan kan man ju undra om transportsegling kan räknas som cruising segling? Det tenderar mer till att vara jobbigt.
 
Kappsegling
I år blev det mer kappsegling än på flera år. Det var iofs planerat så men jag trodde inte det skulle bli så mycket i och med att köp av båt drog ut på tiden. Jag köpte ju båten 1/7.
 
Årets kappseglingar:
Ornö Runt med Jannes, C 40 - 4:a i klassen, 22 totalt
Skoja Cup med Jonas, NF - 2:a i KM serien, 3:a totalt,
SM för Smaragd, med ZOOM - 23 av 24 båtar
Kräftköret med Jonas, NF - 4:a
Gålökannan med ZOOM - 3:a i klassen, 8 totalt
Höstrusket med ZOOM - 8
Onsdagsseglingar med NF - 6 st, 4 totalt i serien
Onsdagsseglingar med ZOOM - 2 st, inte tillräckligt för att komma med i sammandraget
 
Kvantitativt var det ovanligt mycket och SM var hur kul som helst. Det blev ju väldigt mycket segling också.
 
Ornö Runt var väldigt kul och det var ett fantastiskt fint seglarväder med sol och vindar. Inte minst var det kul med den långa spinnakerbogen på utsidan av Ornö. Resultatmässigt tycker jag att det var mer än godkänt även om det fanns utrymme för ytterligare några placeringar.
 
Skoja Cup var också kul. Vi seglade bra och gjorde visserligen några mindre misstag, men i stort sett gick det bra. I resultatlistan kan man se att vi var betydligt bättre på första varvet, men det var ingenting som vi direkt "kände". Resultatmässigt var vi trea i seglingen och tvåa i KM räkningen (eftersom tvåan kom från GBK). Godkänt!
 
SM var hur roligt som helst. Vi var där för att "se och lära" och det gjorde vi också. Målet var att "inte komma sist" och att slå SWE 109, där Hasse var rorsman, i minst en segling. Vi nådde målen på SM. Vi kom näst sist och slog SWE 109 i två race. Det känns ändå svårt att vara riktigt nöjd med en näst sista plats. Jag tycker iofs att det var realistiska mål. Man kan inte kräva så mycket mer av en helt ny båt, helt ny besättning och segel som inte är konkurrenskraftiga.
Det sura i sammanhanget var att tre båtar blev diskade i de fem första racen, p.g.a. de hade besättningsmedlemmar som inte var medlemmar i någon SSF ansluten klubb. Trots flera protester ändrade inte TK och PK sina "domslut". På det sättet visade man hur okänslig man är för vad seglarna tycker, och hur lite man bryr sig om svensk breddsegling. Domslutet är överklagat till SSF och jag hoppas verkligen att man har ryggrad nog att återinsätta båtarna.
 
Onsdagsseglingarna med NF:en började inget vidare. Vi var sena till starten flera gånger och det var först i den sista seglingen på våren som vi seglade bra. Då vann vi också.
Med ZOOM handlade det ju mer om att lära sig båten och få några seglingstimmar till innanför västen. I det första racet var SWE 51 också med och det var himla kul för jag har inte sett honom på onsdagsseglingarna på flera år. I det andra var det verkligen riktigt skitväder. Det regnade hela tiden. Viktor var med och det var både roligt och lärorikt. Det kommer att ta tid innan jag har lärt mig att trimma och styra den här båten!
 
Gålökannan tycker jag var en godkänd insats. Vi blev trea i klass två och åtta totalt. Det flöt på ganska bra och jag tycker vi hade hygglig fart i båten. Den "nya" spinnakern var ett lyft och det blir ännu bättre nästa år med ny fock!
 
Höstrusket var väl också godkänt, men inte mer. "Ny" besättning och krävande vindar. Svårseglat! Då är jag inte tillräckligt bra på att styra och det fattades en del på trimmet också. Men vi slog två båtar och var bara sekunder från sjundeplatsen så det får ändå klassas som OK.
 
Sammanfattningsvis har det ändå varit en bra seglingssommar, bortsett från vädret;-) Jag vill också passa på att tacka alla som varit med och "gastat" på ZOOM:
Janne, Håkan, Jonas, Viktor, Johnny, Lasse och Lukas
Tack för all trevlig och rolig segling och jag hoppas att ni är med nästa säsong också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela