smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Gålökannan på Lördag

Publicerad 2012-09-03 16:23:00 i Allmänt

På lördag är det Gålökannan, en distanskappsegling om c:a 15 - 20 Nm i hemtrakterna. Banan brukar gå i två varv från "onsdagssegling starten" ut på norra Mysingen och tillbka. Jag tror det är samma bana varje år men är inte säker.
 
Som jag skrivit förut, är laguppställningen, samma som på SM. Dvs Janne och Håkan. Jag hade hoppats att få med Jonas också men han bestämde sig för att segla med egen båt. Då är i alla fall målsättningen klar:-)
 
Vi har ju lite att leva upp till. Förra året seglade jag och Jonas med NF:en och vi seglade riktigt riktigt bra. Framförallt första varvet. Efter rundning av Gråmossa var det halvvind bort mot Tuklo. När vi sedan skulle skota hem för kryss vid rundnigen av Tuklo gick fockskotblocket sönder. Eftersom det är självslående fock på NF:en kan man ju inte slå till andra bogen eller nåt medan man reparerar utan vi fick segla på storen medan vi bytte block. Vår bedömning är att vi förlorade minst fem minuter på den fadäsen. Jag räknade lite på det i förra veckan och kunde konstatera att vi var 3 minuter och 33 sekunder efter segraren i mål på seglad tid. Vi hade alltså segervittring!  Nu blev vi istället trea i klassen och femma totalt. SURT men det ingår att ha koll på prylarna också!
 
Nåväl det är bara att komma igen! Det är inte realistiskt att tro att vi skall kunna vinna med Zoom. Vi har för dåliga segel och jag styr inte tillräckligt bra heller. Det saknas säkert lite trimkunskap också även om det är det minsta problemet. Det är svårt att ha en målsättning i resultatlistan, men målet är ändå att inte vara så långt efter, utan att "vara med". Så får vi se hur det går.
 
Det skulle ju var himla kul om det var några Smaragder till med. SWE 51 och SWE 27 ligger ju på GBK och jag tror det finns någon båt på Karlslund också. På Morarna finns en och en på Oxnö. Det lär finnas minst en i Nynäshamn och en i Tyresö BK också. Det blir sju! Men så "roligt skall vi nog inte ha".
 
Det skall i alla fall bli kul att segla med Janne och Håkan igen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela