smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Segelofferter 3 (UPPDATERAD)

Publicerad 2012-09-13 12:02:00 i Segelinköp

UPPDATERAT
Jag har efter mejlväxling med Henrik Ottosson fått svar på alla mina frågor om oika dukar, seglets framkant och membrandukar. Jag har blivit mycket seriöst och väl bemött av Henrik. Därför har jag, trots att jag inte fått in alla offerter, bestämt mig för North. Jag har alldeles nyss beställt en ny fock av dom! Priset (septemberpris) är 13.770:-.
 
INLEDNING
Nu har alla segelmakare utom Saltsjöbadssegel lämnat livstecken ifrån sig. Förutom Saltsjöbadssegel saknar jag offert från Albatross och Next. Albatross har lovat offert denna vecka och Next har semester denna vecka också vilket borde innebära offert under nästa vecka. Jag koncentrerar mig på focken eftersom det är mest akut och det är osäkert om jag har råd med spinnaker. Det visade ju sig också på Gålökannan att både den stora och den lilla spinnen funkar även om de inte är optimala. Till SM 2014 lär det behövas en ny!
 
Svårigheten med de lika offerterna är att duken i vissa fall är svår att jämföra och att skärningen också kan vara olika. I grunden handlar det i alla fall om ett Pentexlaminat.
 
Prismässigt skiljer det också ganska mycket. Från 13.770:- till 21.000:-
 
SAMMANFATTNINGSVIS
De "stora drakarna", Gran, UK och North är de som gett det mest seriösa intrycket. Royal Marine och Hansa Marine faller bort. Däremot kan det vara intressant att köpa kappell mm av Hansa. Nuvarande ranking när jag fortfarande saknar tre offerter:
  1. North ligger med sina priser och sina stora erfarenheter som leverantör till de bästa Smargdseglarna bäst till.
  2. UK har fördelar av geografisk närhet och att jag har en stor från dom. Jag vet också att åttan på SM seglar med UK.
  3. Gran har en del intressanta tankar om bukens placering och membransegel. Dom är seriösa och dom tillverkar seglen i Nacka! SM-sjuan seglade med Gran.
 
ROYAL MARINE
Royal Marine orkade inte göra en "riktig" offert utan svarade i ett mail med lite "mellan tummen och pekfingret". Det är iofs ok eftersom det är många parametrar att ta hänsyn till, men då borde man följt upp med ett telefonsamtal. Relativt dyrt? Jag tycker inte att jag blivit seriöst behandlad och finner ingen anledning att gå vidare med dom.
 
GRANSEGEL
Noel Backselius på Gran var den som svarade överlägset snabbast. Han erbjöd två varianter till samma pris. En fock i pentexlaminat och ett membransegel. Prismässigt var det samma pris på båda. Laminat focken är crosscutskuren.  I övrigt kom det ett spinnakeralternativ och han "glömde" fockkapell. Han lovade också att återkomma "på måndag" med svar på mina frågor om spinnakkrar, vilket han inte gjort ännu.
Gransegel ger ett kompetent och bra intryck, man behandlas på ett bra sätt, men de ger också ett litet "slarvigt" intryck.
 
UK
UK offererar en Pentexfock i "Tape Drive". Om jag fattat rätt är det deras alternativ till Radial skärning. UK verkar seriösa, och ger ett bra intryck. Dom har också följt upp offerten och ringt tillbaka (jag kunde inte svara och de har lovat att ringa igen i veckan). Det finns två parametrar till som kan vara en fördel för UK.
Det är nära (Länna).
Jag har ett storsegel från UK.
Jag blev väl bemött när jag var däruppe och fick ett nytt mätmärke till storen under SM.
 
HANSA MARINE
Hansa har tydligen inte resurser att själva göra konkurrenskraftiga segel till Smaragd, utan sammarbetar med North. De har offererat North-segel. Bra service men det verkar onödigt att gå den vägen utan är väl i så fall lika bra att köpa segel direkt från North. Går jag inte vidare med. Däremot kan det vara fördelaktigt att köpa fockkapell och liknande av dom.
 
NORTH
Fick till sist en riktigt trevlig offert från Henrik Ottosson på North. Inte nog med att de var klart billigast, de har ju överlägset bäst referenser med SM-guld 05, 06, 08, 09 (Henrik Ottosson sails) och 10, 11, 12 (North). På årets SM seglade dessutom tvåan (Rustner) och fyran (Lars G), med North.
Jag ställde en del frågor om duk och seglets framkant och fick svar från Henrik. Seriöst och lätt att förstå. Det vsar sig att de inte finns membransegel i polyeter. Den membranduk som finns, D-4, är inte "äkta" utan en membranduk som limmas "platt" och sedan skärs till som vilket segel som helst och då kan det ju lika bra vara. 
North ligger "etta" hittills!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela