smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Häckstag och bomuthal

Publicerad 2012-08-05 03:25:10 i Båtfix

Var nere i fredags för att försöka fixa häckstagssträckningen och bomuthalet.
Det visade sig att slaglängden på taljan till häckstaget helt enkelt blivit för kort när staget blev längre i och med det nya mastlutet. Det gick inte bara att ta bort eller korta av vajern heller, för vajerlåsen var så rostiga att jag inte kunde få upp dem. Däcksgenomföringen var också gjord så att vajern inte bara gick att "dra ur". Det där får jag ta tag i till vintern. Jag fixade det istället med att vända på taljan. Det verkar funka, men jag skulle behöva öka utväxlingen också. Den är bara fyra gånger nu och den slulle nog behöva vara minst 16 ggr. Jag kom inte på något smart sätt att göra det på utan för mycket meck men nu när jag sovit på saken tror jag att det faktiskt skulle vara enkelt att skruva fast en bygel under däck och skära i en till fyrskuren talja. Då skulle jag få 16 ggr utväxling.
 
Bomuthalet kärvade. Det är en "vagn" som glider i skåran i bommen. Vinkeln mellan vagn, vajer och hornet i seglet blev konstiga och därför kärvade det. Jag bytte helt enkelt ut vajer och vagn mot en 6 mm tamp. Hoppas nu bara att det håller:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela