smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Nya Segel

Publicerad 2012-08-24 15:57:00 i Segelinköp

Nu har jag begärt in offerter på fock, fockkapell och ev. spinnaker från åtta olika segelmakare, för leverans till nästa säsong. Skall bli intressant att se hur och när dom svarar.
 
Segelmakerier:
Royal Marine
Next Sails
Gransegel
North sails
Saltsjöbadssegel
UK Syversen
Hansa Marine
Albatross segel
 
Är det någon jag glömt? Som borde vara med?
 
Specen (kraven) ser ut så här:
Jag avser att i första hand kappsegla båten, entyp när det finns möjlighet, och SRS i andra fall. Jag vill ha konkurrenskraftiga segel, inom rimlighetens gräns.
Under hösten avser jag att beställa en ny fock och ett fockkapell. Och kanske en spinnaker om plånboken tillåter det.
För spinnaker finns det två alternativ:
1. En maxspinnaker i första hand avsedd för bankappsegling (länsspinnaker)
2. En mindre spinnaker för hårdvind, extrem lättvind (när den stora inte står) och skärgårdssegling för lite brantare
    bogar om det går att kombinera?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela