smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Onsdagssegling 2012-08-15

Publicerad 2012-08-15 23:07:00 i Segling

Första onsdagsseglingen med Zoom. Johnny & Jonas gastade. Vi var rätt tidiga och började med en kryss ända bort till Gråmossa, där vi provade lite olika trim. Sedan gick vi tillbaka med spinnaker och hann nätt och jämt i tid till starten.
 
Det blåste ganska lite men det blåste i alla fall! Smaragd SWE 51, Fragancia från GBK var med. Det var kul. Han körde utan spinnaker och gick väldigt bra framförallt på kryssen bakom Tuklo. Vi hade ganska liten nytta av spinnen. Kort spinnakerbog och ganska brant. Vi fick rejält med pisk av Fragancia.
 
Starten blev helt kass även om vi var hyfsat i tid. Vi hamnade nedanför Fragancia och fick rejärlt med skitvind av henne. Vi lyckades dock slå oss fria och gjorde en ganska bra kryss upp till Gråmossa där vi rundade som trea - fyra nånting.
 
Vi gjorde en lovartssättning av spinnakern som inte blev så lyckad och sedan luffade Fragancia upp oss rejält och lät oss inte gå om i lovart. "Skit bakom spakarna" av mig, som lät mig luffas. Jag gick alldeles för nära henne. Resten av spinnakerbogen blev ganska brant och min spinnaker medger inget bra drag på så branta bogar.
 
Kryssen utanför Tuklo började bra med ett kort slag utåt och sedan in mot Tuklo igen. Efter ett tag vred vinden minst 20 grader med, och Fragancia låg i lovart och kunde utnyttja vridet helt så hon gick om oss igen.
En öppen kryssbog från Tuklo mot Äppelviksudd. Gcik ganska bra men vi har för dålig båtfart. Sista biten mot mål blev det spinne igen och vi lyckades nästan gå förbi SWE 51 igen:-)
 
Vi seglade inget vidare. Kom nog sist. Kan bara konstatera att det finns ett STORT behov av en ny fock och av en ny spinnaker.  Det lär dröja ett bra tag innan jag hittar trimmet och farten i båten också.
 
Det är alltid skönt och mysigt att komma ut en sväng på onsdagkvällarna i alla fall. Det var ju fint väder, men det börjar bli mörkt tidigt. Det var ovanligt många båtar med, 10 stycken tror jag.

Kommentarer

Postat av: Jonas

Publicerad 2012-08-17 21:57:15

Kul att läsa i din blogg. Båten är ju kalasfin. Bara lite mer mek för att få den kappseglingsbar. Förstår varför länsarna gick dåligt på SM. Har inte sett en "kassare" spinn sedan eldkvarn brann.
(megaurblåst radialhead spinn från 70-talet). Men.. med en ny fock också då blir det nog fart i lådan. /j

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela