smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Nästa säsong (uppdaterad)

Publicerad 2012-10-10 12:00:00 i Allmänt

Nu är båten uppe och som Jonas brukar säga: - "Det är bara sju månader till sjösättningen". Då kan det vara dags att börja fundera på nästa säsong.
 
Säsongen 2013 är något av en "mellansäsong" då det är SM på västkusten. Om man från Smaragdförbundets sida bedömer att det är för få deltagare på västkusten kan det, rent teoretsikt, hända att man lägger nästa SM också på ostkusten. Skulle vara kul men det är inte bra för klassen. Jag tror att det är viktigt att klassen lever kvar även på västkusten. Sannolikt blir det alltså inte något SM för mig 2013.
 
Det övergripande målet jag haft ända sedan jag bestämde mig för att köpa Smaragd är att komma så väl förberedd som möjligt till SM 2014. Både med båten och med besättningen. Det innebär att förutom att utveckla båten för kappsegling också att "trimma in" en besättning under 2013.
 
Eftersom det, är svårt att "hitta" gastar som har tid, lust och möjlighet att satsa lika mycket på kappsegling som jag, betyder det att jag måste "hålla igång" fler än tre gastar. Det blir mer som två uppsättningar av gastar. För min egen del innebär det att jag måste kappsegla så mycket som möjligt. Dels för att det är roligt men också för att lära känna båten och få fart på den.
 
Ett av kriterierna för att köpa Smaragd var entypssegling, och det visade sig ju på SM att det är fantastiskt kul. Det är också mer utvecklande att segla entyp än att segla SRS eftersom man har konkurrenter som man direkt kan jämföra sig med. Därför är inrktningen att segla så många entypsseglingar som möjligt, d.v.s. Smaragdcupen. Prioriteringen får bli så här:
  • Smaragdcupen
  • Smaragdträning
  • KM
  • Lokala Kappseglingar
  • Onsdagsseglingar
  • Övrigt
Mål för 2013:
att segla så många kappseglingar som möjligt
att delta i så många delsegliingar i Smaragdcupen som möjligt
att delta i ÖhBKs KM
att utveckla båten ett snäpp till
att lära mig styra båten mer optimalt
att hitta grundtrimmet
 
Kappseglingar:
Lidingö Runt
Lång transportsegling, det tar c:a 6 - 8 timmar att segla upp båten, och inte helt självklart var man skall lägga den före och efter racet. 
 
Ornö Runt
Hit är det nära. Problemet är att en del av de tilltänkta gastarna, av tradition, seglar med egna eller andra båtar. Svårt med besättning?
 
Skoja Cup (KM)
I år krockade det med Vikingaregattan. Hoppas att det inte blir så nästa år. Liknande problem som på OR, gastarna seglar med egna båtar.
 
Smaragdträning
I år, och förra året var träningen måndag och onsdag före Vikingaregattan. Kanske har det varit så tidigare år också? Det innebär att man kan lägga båten i Österskär både före och efter Vikingaregattan. Mycket lång tillsegling.
 
Vikingaregattan
Mycket lång tillsegling men det finns möjlighet att lägga båten i Österskär både före och efter regattan.
 
Kräftköret (KM)
Nära, men samma problem med gastar som på Skoja.
 
Södertörnspokalen
I år krockade det med Kräftköret. Inte så smart men det kanske kan undvikas framöver. Tillseglingen är inte så lång och man kan troligen lägga båten på Oxnö före seglingen. Jag tror att det är jaktstart och det tycker jag inte är optimalt. Roligare med klasstarter.
 
Hyundai Cup
Går i Nynäshamn och får väl betraktas som "lokal". Inte alltför långt. Finns ju en gästhamn som man kan lägga båten i både före och efter om det behövs. Jaktstart.
 
Gålökannan
Kul segling och närmare än så här kan det inte bli. Det är ju grannklubben. Starter i två klasser ockå vilket jag tycker är roligare än jaktstart. Vore kul om man kunde samla Smaragderna som finns runt Gålö.
 
Gran Prix
Seglas lååångt borta men nära Södermöja vilket skulle göra det möjligt att lägga båten hos Johnny både före och efter om man vill. Kräver dock en hel del logistik.
 
SSS Höstrasta
Mycket lång tillsegling. Bankappsegling i Smaragdklass. Det har varit rätt många Smaragder med de senaste åren. Vore kul att vara med men det krävs en hel del logistik för att få ihop det.
 
Höstrusket (KM)
Jaktstart och fest efteråt. Här kan man faktiskt vara med även utan gastar. Brukar vara trevligt.
 
Onsdagsseglingar
Ser jag som kul träning. Man kommer ut ett par timmar mitt i veckan och jag brukar se till att jag kan komma loss. Det brukar vara runt tio seglingar per säsong. Tänkte försöka få med något "Smaragdess" någon eller några gånger.
 
Det borde finnas ytterligare någon segling t.ex. i Saltsjöbaden men det får jag återkomma till närmare såsongsstarten. Innan beslut fattas om vilka seglingar jag skall delta i får jag lov att avvakta kappseglingskalendern och vilka seglingar som skall ingå i Smaragdcupen. Kanske kan man göra någon sorts ranking baserat på ett antal kriterier som t.ex. entyp, närhet, bankappsegling, klasstart etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela