smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Lite av varje…

Publicerad 2012-10-17 14:01:00 i Allmänt

Ännu har jag inte lyckats komma ner till båtklubben och förankra A-ställningen. Hoppas hinna i morgon på dan, eller allra senast i helgen.
 
Nästa vecka skall jag, om det går som det är tänkt, på möte om Smaragdernas ostcup. Det är Johan C och Johan F som hört av sig och vill höra lite av mina synpunter. Kul!
 
Det är också dags för Smaragdförbundets årsmöte. Den 14/11 är det dags, i Göta SS klubbhus på Långholmen.  Hydrographica kommer att hålla föredrag om sjökort, kartplottrar m.m. Intressant och roligt tycker jag. Trevligt med lite seglingsträffar nu när båtarna ligger på land.
 
"Att göra" listan inför höst, vinter och vår är lååång. Jag skall inte gå in närmare på den men prio ett har givetvis reparation av däcket vid fockskotskenans infästning. Skenan är bortmonterad men jag har inte gjort något mer. Jag tror annars att en "bompåse" till spinnakerbommen ligger högt på priolistan. Vore bra om jag kan få bort bommen från däck så att det blir lite mer "rent" på däck för att få plats med fockskot och fockhalstrimmet. Det kommer givetvis att underlätta för spinnakerhanteringen också.
 
När jag tittade på SWE 79, innan jag köpte ZOOM, hade dom en fiffig anordning för spinnakern. Det var två tunna vajrar, en på varje sida om ruffluckan som var dragen fram till skottet mot förpiken. På vajrarna hängdes en stor "nätkasse" som spinnakern kan läggas i. Kassen kan sedan skjutas fram och tillbaka på vajrarna. När man skall hissa hänger den i ruffluckan och när den inte används kan man skjuta fram den så man får fri passage ner i ruffen. Verkar vara en riktigt smidig lösning. Är det nån som vet var man kan få tag i något sådant? Har segelmakerierna sådana här lösningar? Tillbehörsbutikerna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela