smaragdzoom.blogg.se

En blogg om mitt seglarliv och om min båt Smaragden SWE 105, Zoom.

Höstrusket - check!

Publicerad 2012-09-25 09:32:00 i Segling

Nu har jag fått resultatet från Höstrusket. Jag ville inte skriva nåt om det innan jag sett resultatet. Därav den lite sena publiceringen.
 
I år gjorde Höstrusket skäl för sitt namn. Det regnade i stort sett hela dagen även om det var uppehåll korta stunder. Det var genommulet och kallt också. Blåste gjorde det dock, men inte så mycket. Enormt vridit och peiodvis väldigt lätt med förädiska vindhål.
 
På ZOOM var det Johnny och Lasse som gastade. Första "riktiga" kappseglingen med Smaragd för dom så det kommer bara att bli bättre och bättre.
 
Det var individuell start med högst SRS sist, så vi startade med bara en båt bakom oss. Spinnakerstart i mycket lätt väder gjorde att vi givetvis missade starten med hur mycket som helst! Otroligt klantigt med tanke på att vi ju var själva på linjen. Hur svårt kan det vara?
 
Första länsen till Gråmossa var ändå ganska OK, och vi gjorde en bra nedtagning och kryssade vidare mot Havstornsudd. Kryssen ner till Högholmen var OK men vi tvingades slå lite för tidigt mot Högholmen för att vi inte hade koll på grynnorna. Det gjorde att vi pinade höjd in mot Högholmen och ändå tvingades slå en extra gång. Inte bra det heller.
 
Efter rundningen var det spinne tillbaka till Gråmossa. Gick OK men vi är lite ojämna. Blandar bra fart med nästan stillastående. Ner med spinnen vid Gråmossa och jag måste ändå säga att en femhundring för den gula spinnen var värd varenda krona.
 
Vi slog direkt. Både Janne i sin C 40 och Kaius i Finn Gulf 33 hade vi seglat om på spinnakerbogen men nu kom dom tillbaka på kryssen. Upp med spinnen vid Skalkaren och sedan skulle vi norr om Tuklo. Det blev ganska brant upp mot Tuklo och när vi närmade oss ön såg vi hur LG i Hanson 31:an hade "stannat" i ett vindhål medan dom andra båtarna fick fin vind. Både C 40:an, Finn Gulfen och vi stannade också i hålet. När sedan vinden kom fick dom andra den först och vi var sist igen. Möjligen hade det funkat att gå rejält nedanför de "strandsatta" båtarna, långt upp mot land och sedan få drag efter Tuklo-land. Jag tror inte det hjälpt, men det råder lite delade meningar om det. Med facit i hand borde vi nog ändå provat den modellen.
 
I viken upp mot mål dog vinden nästan ut helt (som vanligt). Janne hade vi seglat om men både LG och Kaius "fastnade" igen. Vi lyckades få tillräcklig fart mellan dom och seglade om båda! När det sedan kom lite mer vind kom den utifrån Så Kaius fick den först och kunde segla i mål 30 sek före oss, med LG en minut efter oss.
 
En OK genomförd segling med en del mindre misstag och inte riktigt den rätta båtfarten. Min känsla av att "det gick för sakta" som jag kände lite då och då, framför allt på kryssen, visade sig riktig när jag nu sett resultatet. Vi är lite för långt efter. Jag tror iofs att NF:en och H-båten hade lite bättre förhållanden på första bogen än vi andra och att båtarna före oss klarade sig med lite bättre vind både vid Tuklo och vid målgången, men i alla fall. Vi kom i mål som åtta av tio båtar.
 
Vann gjorde bröderna Hammarqvist i H-båten och därmed tog dom hem KM med 2-1=3. Jonas i NF var tvåa och Björn i Dehler 34 var trea. I KM kom Putte tvåa med serien 3-1=4 och Jonas trea med 2-2=4. Putte blev tvåa i kraft av vinsten på Kräftköret.
 

Kommentarer

Postat av: Hasse J

Publicerad 2012-09-25 21:27:58

Kolla gärna sailracer.net och titta på gps spåret under fliken "EVENTS"

Svar: Jo, jag har varit där, men mitt spår blev ju jättekonstigt. Jag hade visserligen telefonen i jackfickan under racet och troligen blev det väl inte någon GPS kontakt där.
Håkan Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela